Meta gir seg ikke – saksøker Datatilsynet

Mener tilsynets forbud mot atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram er ugyldig.

📸: Ole Petter Baugerød Stokke
📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Meta saksøker Datatilsynet for andre gang. Selskapet mener tilsynets forbud mot atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram er ugyldig.

Datatilsynet slo i juli fast at Metas overvåking av Facebook- og Instagram-brukere for atferdsbasert markedsføring var ulovlig.

Meta, som eier plattformene, mener imidlertid at Datatilsynet ikke hadde adgang til å gjøre dette og at vedtaket derfor er ugyldig.

Rettssak i 2024

Tilsynet ila også selskapet dagbøter på 1 million kroner. Meta mener også disse bøtene må oppheves.

Rettssaken vil trolig finne sted en gang i 2024, skriver Datatilsynet.

Meta og Datatilsynet møttes i Oslo tingrett tidigere i høst. Da ba Meta om en såkalt midlertidig forføyning mot Datatilsynets vedtak. Tingretten tok tilsynets side og mente at Meta ikke hadde tilstrekkelig grunn til å be om forføyning.