Fortviler etter at Vipps-innlogging plutselig koster penger

Utvikler Emil Andreas Olsen er en av mange som bruker innlogging via Vipps. Nå vil Vipps plutselig ha penger.

Emil Andreas Olsen la til gratis innlogging med Vipps i Aptly-tjenesten han utvikler, men nå vil Vipps ha betalt for tjenesten. Det skaper problemer for det lille selskapet hans. 📸: Privat
Emil Andreas Olsen la til gratis innlogging med Vipps i Aptly-tjenesten han utvikler, men nå vil Vipps ha betalt for tjenesten. Det skaper problemer for det lille selskapet hans. 📸: Privat Vis mer

"Det gjør litt vondt i hjerterota å dele denne beskjeden, men fra 1. august 2024 blir Vipps Logg inn en betalt tjeneste. Prisen blir basert på antall aktive innrullerte brukere."

Dette var meldingen som møtte utvikleren Emil Andreas Olsen da han åpnet innboksen sin. Emil jobber som konsulent fra sitt eget selskap, hovedsakelig for boligportalen Aptly AS, der han er aksjonær og gründer.

I likhet med veldig mange andre har Aptly tatt i bruk mulighet for å logge inn i deres tjeneste ved å bruke Vipps. Han forteller til kode24 at selskapet gjorde det fordi Vipps var populært, at Vipps Logg inn var gratis, og at det ville gjøre innlogging enklere for Aptlys kunder.

Nå må han velge mellom å skuffe kundene sine, eller sende regningen videre til kundene, hvis det ikke skal gå ut over lønnsomheten.

«Vi kan ikke akkurat fjerne det.»

Kundene foretrekker det

Rundt 45 prosent av Aptlys kunder bruker nå Vipps for å logge inn, siden de slipper å huske passord. Når innloggings-tjenesten nå begynner å koste penger, føler Olsen at selskapet hans er bundet til masten.

– Vi kan ikke akkurat fjerne det, uten å sende en melding til alle våre kunder som bruker Vipps og få dem over til Google-innlogging eller passord, som vil føre til utviklingskostnader.

– Og hvis vi fjerner det, blir det negativt for Aptly, ikke Vipps, sukker han.

– Hva var det første du tenkte da du fikk se at de nå vil ta betalt?

– Jeg var forvirret, og tenkte dette var tilknyttet noe annet en innlogging. Etter det, var det mer et spørsmål om hvor mye det vil koste Aptly, sier Olsen.

Han sier at selv om prisen er ganske lav, 300 kroner per måned for under 1.000 brukere, vil selskapet nå dette antallet brukere ganske fort og dermed måtte betale en 1000-lapp i måneden.

– Dette er ganske mye for selskapet vårt som har to ansatte og prøver å vokse.

Vipps forsvarer prisen

Vipps oppgir i sin informasjons-e-post stor popularitet som årsaken til at de må begynne å ta seg betalt.

Ifølge Vipps økte antall brukere som logger inn med Vipps med 48 prosent fra januar 2023 til januar 2024. I tillegg brukes Vipps Logg inn i stadig flere brukssituasjoner.

"Disse faktorene gjør produktet til et stort satsningsområde for oss – og krever naturligvis også mer ressurser", skriver selskapet i e-posten.

Caroline Lunde, kommunikasjonssjef i Vipps Mobilepay.
Caroline Lunde, kommunikasjonssjef i Vipps Mobilepay. Vis mer

Nordisk kommunikasjonssjef i Vipps Mobilepay, Caroline Lunde, sier til kode24 at hun forstår frustrasjonen til Olsen og andre utviklere og bedriftseiere.

Hun sier at Vipps handler om å forenkle kundereiser, fjerne friksjon og gjøre det så billig som mulig. I tillegg til å bygge ut Logg inn-løsningen for å få til enkel innlogging, skal de også berike butikkene med oppdaterte kundedata på en trygg og transparent måte for sluttbrukerne.

– Dette er tjenester det betales mye for i markedet. Løsningen gjør også at færre avbryter kjøpene sine og dermed øker salget til butikkene. Samlet sett har dette høy verdi, sier Lunde til kode24.

«Vi vet at prisøkninger generelt ikke er ønsket av noen.»

"Varsler i god tid"

– Noen har kanskje tatt i bruk Vipps Logg inn i tjenester som er gratis eller koster lite, og har kanskje ikke mulighet til å øke prisene ut mot sine kunder?

– Det har vi respekt for og vi vet at prisøkninger generelt ikke er ønsket av noen. Vi har lagt opp en prismodell der små aktører med få kunder betaler lite og at prisen øker med omfanget av kunder.

– Vi varsler også i god tid slik at kunder og partnere har mulighet til å tilpasse løsningene sine teknisk og gjøre eventuelle endringer, før prisen slår inn 1. august, sier Lunde.

"Burde fortsatt vært gratis"

Olsen mener innlogging via Vipps fortsatt burde vært gratis om man bare trenger basisfunksjonaliteten.

– Dette er markedsføring for Vipps. Vi har Vipps som det første valget når du registrerer eller logger inn, rett under vår egen logo. Dette kan føre til at flere brukere laster ned Vipps-appen, sier Olsen.

Han viser også til at Vipps i dag bruker OAuth 2.0, som har vært en standard i over ti år, og som alle andre systemer bruker i dag for innlogging – som Google, Github og Facebook.

Han tror flere ville protestert om disse gigantene også plutselig skulle bedt om betaling.

– Om de ønsker å utvide funksjonaliteten utenfor Oauth 2.0, kan de ha det som en egen modul du kan aktivere og betale for, foreslår Olsen.

Først brukere, så penger?

– Det koster jo penger å lage slike tjenester – er det så rart at de vil ta betalt for det, da?

– Jeg ser login som et system som burde være gratis. Det er reklame for dem. De kan få nye brukere gjennom vårt system og øke bruken av deres plattform. Her burde de følge markedet og holde det gratis, sier Olsen.

Caroline Lunde i Vipps Mobilepay avviser at det har vært en strategi fra dem å først få mange brukere på plattformen ved å markedsføre den som gratis, for så å skru på taksameteret.

– Vår løsning har vært gratis i fem år, og vi kan avkrefte at det har vært planen, sier Lunde, og gjentar at de har bygget ut løsningen med blant annet beriking av oppdaterte kundedata til butikkene.

– Vi har forståelse for at dette ikke er ønskelig for alle butikkene som har Vipps Logg Inn i dag, og derfor varsler vi god tid innen endringen skjer 1. august, sier Lunde.

«Kanskje vi skulle sett etter en annen norsk partner som ønsker å vokse sammen med oss.»

Vurder andre partnere

– Emil, hva tenker du selv å gjøre fremover, vil du begynne å bruke noen andre innlogginger?

– Vi får håpe Vipps trekker tilbake dette, eller endrer det til de som ønsker mer funksjoner. Ellers blir det en prat internt om verdien vi betaler til Vipps er verdt prisen, sier Emil Olsen til kode24.

Det største problemet for han nå er hva Aptly skal gjøre med de nye brukerne som tar i bruk Vipps som login i dag.

– Vi bruker Google login allerede, så kanskje vi skulle sett etter en annen norsk partner som ønsker å vokse sammen med oss, avslutter Olsen.