FiksGataMi har vært nede i ukesvis, data kan være tapt for alltid

Fiksgatami fra NUUG trenger fiksing: Flere kommuner har i snart en måned mangla løsningen. – Det har vært en betydelig belastning for meg, sier én av de berørte.

Problemer på veien kan vanligvis meldes inn på FiksGataMi, men det har ikke vært mulig på snart en måned. 📸: Frederik Ringnes / NTB
Problemer på veien kan vanligvis meldes inn på FiksGataMi, men det har ikke vært mulig på snart en måned. 📸: Frederik Ringnes / NTB Vis mer

Mange norske kommuner har basert seg på løsningen FiksGataMi, fra Norwegian UNIX User Group (NUUG). Innbyggere har der kunnet melde fra om feil som må fikses.

I midten av juli inntraff en rekke feil, som gjør at siden fortsatt er utilgjengelig for både innbyggere og kommunene som bruker løsningen.

Det er uklart om dataene noen gang kan hentes ut igjen, oppgir NUUG.

De berørte kommunene kode24 har vært i kontakt med, oppgir at problemet er merkbart.

Ser på alternativ

Hamar kommune er en av kommunene som bruker FiksGataMi. De oppfordrer folk om å sende en epost til kommunens servicetorg dersom de vil melde fra om for eksempel et hull i veien.

Kommunalsjef for miljø og samfunn i Hamar kommune, Åge Vebostad, forteller at innbyggere har tatt direkte kontakt med vegforvalteren i i flere saker.

På spørsmål om hva slags omfang feilen har fått for kommunen, blant annet når det gjelder belastning og koordinering, så er svaret at kommunen vil ta grep.

– Vi jobber med å få på plass en midlertidig løsning via egne hjemmesider nå som følge av dette, sier Vebostad til kode24.

Tilbake til post-it

Lenger nord i Norge finner vi Hamarøy kommune. Der merker de godt at løsningen er nede.

– Vi savner absolutt fiksgatami.no, sier Robert Larsen til kode24.

Han er leder for drift og eiendom i kommunen. Larsen er også systemansvarlig for løsningen lokalt.

– Det har vært en betydelig belastning for meg, da jeg får mange telefoner, og innbyggerne ringer flere ganger for oppfølging i en aktuell sak, sier han, og fortsetter:

– Da fiksgatami.no ble innført, og innbyggerne meldte inn feil på nettsiden, hadde jeg rundt en telefonoppringning per måned. Nå er det en til fem per dag.

I tillegg har servicetorget i kommunen fått ekstraarbeid med å videresende henvendelser til Larsen, både telefoner og epost.

– Når det gjelder koordinering/oppfølging, har vi måtte gå tilbake til det gamle systemet med «gule post-it lapper». Det er lite effektivt, sier han.

Larsen tror det er en høyere terskel for å ta kontakt, sammenlignet med å melde fra på fiksgatami.no. Han mener det er en fare for at feil og avvik ikke blir meldt inn nå.

«Det har vært en betydelig belastning for meg.»

Skyldes diskhavari

Både Larsen i Hamarøy og Vebostad i Hamar sier de har vært i kontakt med NUUG.

– Jeg ble fortalt at dette kan ta lang tid, måneder eller år. Det var og usikkerhet om de i det hele tatt klarte å løse dette, sier Larsen

Vebostad har hørt at problemet skyldes et diskhavari hos NUUG, noe foreningen bekrefter overfor kode24.

– FiksGataMi er en dedikert virtuell maskin som ikke gjør noe annet enn å kjøre tjenesten FiksGataMi, forteller Johnny Solbu, medlem av driftsgruppa i NUUG, til kode24.

– FiksGataMi var en av de virtuelle maskinene som gikk ned i diskhavariet.

Misforståelser rundt backup

NUUG har omtalt datahavariet på sine sider. I en melding datert 17. juli, samme dag som hendelsen, beskriver de mer teknisk hva som har skjedd. Solbu forklarer hendelsen kort for kode24:

– Vi har to virtualiseringsrigger som kjører til sammen 20 virtuelle maskiner. Det var to RAID som falt ned med mindre enn to timers mellomrom, én i hver rigg, forklarer han.

I forklaringen på nettsiden blir det utbrodert hvordan de to riggene skulle speile filsystemene mot hverandre. Tanken var at alle virtuelle maskiner skulle kunne migreres til én av de fysiske riggene hvis den andre krasjet, og dermed være operative mens den andre fysiske riggen blir fiksa.

En misforståelse skal ha ført til at det bare var tatt backup av 2 av de 20 virtuelle maskinene. Etter at begge riggene gikk ned, var det dermed ingen maskiner som hadde intakt kopi av alle maskinene.

Var ikke med i lista

Solbu forteller at det ene RAID-et på backupmaskinen døde like før jul i 2021. Det førte til at programmet som ble brukt, og konfigurasjonen av hva det ble tatt backup av, gikk tapt sammen med backupene den gangen.

– Da satte vi opp en annen maskin som ikke hadde noen oppgaver, og bare sto og kjedet seg, men som hadde masse diskplass, som ny backup-maskin. Vi valgte «rdiff-backup» som backup-program, som er det vi nå bruker, sier han

– En misforståelse gjorde at FiksGataMi-maskinen ikke var med i listen over maskiner det skulle taes daglig backup av.

«Vi er ikke sikre i det hele tatt.»

All data kan gå tapt

Solbu er tydelig, når han blir spurt om hvor sikker han er på at de vil kunne hente ut all dataen som lå på Fiksgatami.

– Vi er ikke sikre i det hele tatt, sier han.

Driftsgruppa i NUUG hadde en videokonferanse to dager etter havariet, for å finne ut hva som kunne gjøres, sier Solbu. Han forklarer at en av driftsteknikerne har klart å identifisere den aller siste disken som gikk ned, og som derfor dro med seg det siste RAID-et som alle VM-ene var lagret på.

– Den disken ble tatt ut av diskhyllen den var montert, i og ble i forige uke vellykket kopiert til en ny erstatningsdisk uten problemer. Dersom det ikke lar seg gjøre å få aktivert på nytt den erstatningsdisken i det RAIDet så har alt fra de siste 10 årene gått tapt, sier Solbu.

– En av våre driftsteknikere har en lokal kopi av den virtuelle disken til en test-maskin som ble brukt til testing av FiksGataMi, men den har ingen rèelle data om veier som trengs fikses, så det er mulig at alle data helt fra tjenesten kom i drift i 2011 er gått tapt.

Håper på forståelse

På nettsiden skriver NUUG at blant annet epostløsningen deres, nettsider og Gitlab-maskinen er blant det som til nå er gjenopprettet.

Samtidig er det deler av nettsiden som bærer preg av problemene. Dette gjelder blant annet dokumentarkivene.

NUUG skriver at det kan ta noe tid å få reddet innholdet. Årsaken er at alt gjøres på frivillig basis, forklarer Solbu.

– De av drifstgruppen som er kompetent til å gjøre denne «redningsaksjonen» har jobber de må i vareta, som nødvendigvis må gå foran NUUG sine behov.

NUUG skriver at de håper på forståelse for «problemene som måtte ha oppstått».

Kontroversiell jubilant

NUUG markerer i år at foreningen fyller 40 år.

Som en del av markeringen er det lagt opp til at arrangementet avsluttes med Miss Norway-show, slik kode24 tidligere har omtalt.

Valget har vist seg å være kontroversielt, og har vekket til dels sterke reaksjoner fra deler av bransjen. Flere mener dette er et dårlig valg fra NUUG, mens andre mener reaksjonene er et «storm i et vannglass».