EU-kommisjonen anklager Tiktok for brudd på unionens lov om digitale tjenester og manglende åpenhet om markedsføring (DSA og DMA).
– Tiktok gir ikke nødvendig informasjon om innholdet i markedsføringen, hvilke brukere reklamen retter seg mot, og hvem som har betalt for annonsene, sier EU-kommisjonen i en uttalelse torsdag.
De advarer om at den manglende åpenheten kan få alvorlige konsekvenser for demokratiet.
Frykt for påvirkningsaksjoner
EUs etterforskning viser at Tiktok ikke offentliggjør et arkiv over reklamene, ifølge kommisjonen.
Dette trengs for å «avdekke svindelreklame, hybride trusselkampanjer, koordinerte informasjonsoperasjoner og falske reklamer, inkludert i valgkontekst», heter det i uttalelsen.
Tiktok er informert om funnene i etterforskningen og risikerer bøter på opptil 6 prosent av selskapets totale omsetning, ifølge kommisjonen.
– Åpenhet om nettreklamer – hvem som betaler og hvordan målgruppen velges ut – er livsviktig for å verne om offentlighetens interesser, sier visepresident Henna Virkkunen i EU-kommisjonen.

Tiktok sendte europeiske data til Kina - får megabot
Fikk fokus etter annulert valg
Tiktok har startet en gjennomgang.
– Vi støtter målene med reguleringen og forbedrer stadig våre åpenhetsverktøy, men vi er uenige i noen av kommisjonens tolkninger, sier en talsperson for selskapet.
– Vi vil fortsette å samarbeide med kommisjonen, slik vi har gjort gjennom hele prosessen, heter det videre.
Søkelyset ble rettet mot Tiktok-reklame i EU etter presidentvalget i Romania i fjor, der den pro-russiske kandidaten Calin Georgescu gikk seirende ut etter å ha drevet valgkamp primært på Tiktok.
Valgseieren ble senere annullert av landets grunnlovsdomstol, og det ble gjennomført nyvalg i mai.
