– Et gap mellom de som trenger produkter, og de som lager dem

Simen A. W. Olsen i Bjerk mener Ida Aalens nye bok kan minske gapet.

Simen A. W. Olsen er daglig leder i Bjerk. 📸: Kurt Lekanger
Simen A. W. Olsen er daglig leder i Bjerk. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Uansett hvor mye vi vil, så finnes det ikke en universell manual for hvordan man lager digitale produkter, hvordan drive et selskap eller leve et liv. Vi lykkes ikke fordi vi har rett hele tida, men fordi vi finner ut i tide når vi tar feil.

Bedre Produkter av Ida Aalen er en bok om å lage digitale produkter sett fra Idas og norske selskapets perspektiv, og i en verden i konstant bevegelse handler det ikke bare om å fullføre, men om kontinuerlig forbedring.

«Jeg opplever at det finnes et gap mellom de som trenger produktene og de som lager dem.»
📸: Fagbokforlaget
📸: Fagbokforlaget Vis mer

Ida Aalen er en norsk produktcoach, interaksjonsdesigner og medieviter utdannet ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Ida har mottatt flere priser for arbeidet med produktutvikling og interaksjonsdesign, blant annet fra da hun jobbet i Confrere.

Den siste tiden har jeg tenkt mye på at det vi gjør i Bjerk skal bety noe, at det skal påvirke noen positivt. Spesielt har jeg tenkt på hvorfor vi gjør oppgavene vi gjør, og at vi burde være mer søkende etter det underliggende behovet. Vi burde søke ting som gir positive effekter. Om du søker det samme, så er boka til Ida for deg.

Bedre Produkter setter søkelys på det som virkelig teller: brukerne av produktene vi skaper.

Jeg opplever at det finnes et gap mellom de som trenger produktene og de som lager dem. I flere selskaper finnes det også et gap mellom de som leder utviklingen og de som skriver kode, og et gap mellom de som designer ting og de som implementerer det.

Det er på høy tid vi jobber mer tverrfaglig, som det heter. Etter å ha lest Bedre Produkter, er min viktigste lærdom at boken hjelper med å minske disse avstandene, det gjør den gjennom å etablere felles begreper, måter å jobbe på og som en kilde til inspirasjon.

Enda et rammeverk?

Jeg må innrømme at da jeg begynte å lese boken, fryktet jeg å bli introdusert til enda et nytt rammeverk.

Det er ikke bare Javascript som har et hundretalls rammeverk, men også ledelse. Selv om rammeverk kan hjelpe med å forstå viktige prinsipper, får de oss ikke alltid helt i mål. I min erfaring gjelder det spesielt prosjektledelse, som har rammeverk slik som Scrum og Prince2.

Man kan ikke bare implementere et rammeverk, man må forstå det. Når man forstår det gir det kanskje ikke like mye mening å implementere hele rammeverket.

Bedre Produkter er ikke en introduksjon til flere prosedyrer, men problemstillinger og hvordan norske bedrifter har løst dem – underbygget av gode prinsipper.

Det er refleksjoner og tanker fra menneskene som jobber i Aftenposten, Aidn, Aschehoug utdanning, Bokklubben, Confrere, CoopX, Farmasiet, Fiken, Finn.no, Folio, Folq, FotMob, Hjemmelegende, Mentor Medier, Nav, Oda, Origo, Politiets IT-enhet, Ruter, Schibsted, Sikt, Sparebank 1 Utvikling, UX Signals, Vipps og VG.

«For å skape gode produkter, må vi vite hva vi skal lage.»

Man får det man måler

For å skape gode produkter, må vi vite hva vi skal lage.

En ting er å forstå at man burde vite noe om hva folk trenger før man lager ting, noe annet er å forstå hvordan man får vite det.

Bedre Produkter inneholder en rekke eksempler på strategier og metoder som man kan ta i bruk flere faser av utviklingen av et produkt. Man må også måle det, og her introduserer også boken en rekke gode metoder for å sette en retning.

For å skape verdi, må et produkt først og fremst gi verdi til brukeren. En måte å vite om det gir verdi er å koble ambisjonen med nøkkelindikatorer, blir vi introdusert til i boken.

Min erfaring er at vi ofte måler leveranser fremfor om noe gir verdi. Det er jo egentlig ikke hvor mange saker i GitHub, Jira eller Monday som er lukket som indikerer om noe er bra, det er om det gir en verdi.

Bør du lese boka?

Bedre Produkter er en bok alle som jobber med digitale produkter bør lese, ikke bare designere, utviklere, produktutviklere, rådgiver eller prosjektledere, men alle som er involvert.

Jeg kan se for meg boken ligge siden av arbeidsplasser rundt i det ganske land og kan bidra til å hjelpe folk forstå hvorfor ting aldri går helt etter planen, hva man skal gjøre når vi blir overivrig eller hva man kan gjøre for å komme seg på rett spor igjen.

Tusen takk, Ida!