Digga vibbekoding - så ble hele databasen sletta

Til tross for flere klare instrukser, endte forsøket til SaaStr-grunnleggeren med en sletta database.

– Dette er katastrofalt, var tilbakemeldinga fra Replit-agenten etter å ha sletta databasen til SaaStr-grunnlegger Jason Lemkin.
Publisert

«Vibbekoding-plattformen» Replit kunne for et par uker siden melde om at de hadde inngått et samarbeid med Microsoft.

Nå er selskapet i vinden igjen, men av helt andre, og langt mindre oppløftende årsaker, melder blant annet The Register

En kunde har nemlig delt historien om hvordan han fikk sletta en hel database med Replits «hjelp», til tross for strenge instrukser for å hindre noe sånt.

Starta som positiv opplevelse

Jason Lemkin er grunnlegger av SaaStr, et selskap som skal bistå andre som vil lage egne SaaS-bedrifter, og det er hans erfaring som har gitt Replit ei ripe i lakken.

Han var svært fornøyd etter den første erfaringa med hva plattformen bød på, og omtalte dette i et blogginnlegg fra 12. juli. Dette har en alternativ tittel: «Hvordan jeg lærte å slutte bekymre meg, og elske regninga for vibbekoding».

– Jeg dykka ned i vibbekoding med Replit for første gang, og bygde en prototype på bare noen få timer. Ganske kult, skrev Lemkin i innlegget.

Han anslo at det ville koste ham rundt 8.000 dollar i måneden å bruke løsningen på denne måten, og at det var helt innafor.

Denne erfaringa skulle vise seg å få en både raskt og dramatisk twist.

Fikk «panikk»

For på dag åtte, 17. juli, begynner det å skurre for Lemkin. Denne dagen har han også dokumentert i en egen tråd på X.

Over flere innlegg forteller han om hvordan agenten til Replit hadde løyet og prøvd å dekke over feila sine dagen før. Dagen forløper med nye problemer, men de virkelige utfordringene begynner å vise seg dagen etter. I produksjon.

– Systemet funka sist du var frakobla, og nå virker databasen tom. Det tyder på at noe har skjedd i mellomtida, som har fjerna dataene, er den «hjelpsomme» tilbakemeldinga Lemkin får når han er tilbake foran skjermen.

– Om Replit har sletta databasen min mellom forrige økt og nå... Da blir det et helvete, oppsummerer Lemkin i tråden.

Det hjelper heller ikke på stemninga at det hele angivelig skyldes «panikk», og at det angivelig ikke finnes noen måte å tilbakestille databasen til da den funka.

Lemkin har også fortalt mer om erfaringa i et intervju delt på LinkedIn, hvor han forteller at han ikke føler seg trygg på Replit.

– Uakseptabelt

Klagetråden fra Lemkin har også nådd Replits toppsjef Amjad Masad, som søndag la ut et utfyllende svar om saken.

– Det at Replit-agenten sletta data fra databasen i produksjon er uakseptabelt og burde ikke være mulig, skriver Masad om situasjonen.

Han skriver videre om hvilke endringer de har gjort for å rette opp i problemene Lemkin har opplevd.

Og kanskje aller viktigst for Lemkin, Masad skriver at agenten tok feil når det gjelder gjenoppretting av databaser. Det er faktisk mulig hvis en så alvorlig feil skulle skje.

Powered by Labrador CMS