Derfor skaper skuddsekunder trøbbel for utviklere - og derfor har Meta fått nok

- Skuddsekunder skaper mer skade enn nytte, mener Meta-utviklerne. Se hvorfor.

Siden 1972 har International Earth Rotation and Reference Systems Service (IERS) brukt skuddsekunder for å justere Coordinated Universal Time (UTC) i tråd med det tid faktisk tar utgangspunkt i: Jordas rotasjon rundt seg selv.

Greia er at jorda ikke går som ei klokke - den bruker ikke alltid nøyaktig 24 timer på å snurre seg rundt i valsen. Dermed går også klokkene våre feil om vi antar det.

Løsningen er å legge til et sekund en gang i blant; altså et skuddsekund. Men dette skaper også trøbbel.

Meta-utviklere har fått nok

For folk flest vil selvfølgelig ikke skuddsekunder få stor innvirkning.

Men skuddsekundet stikker digre kjepper i tannhjula til klokka utviklere forholder seg til: Unix-tid, som teller antall sekunder siden 1. januar 1970.

Ikke bare i teorien, men også i praksis. The Register forteller at skuddsekunder blant annet skapte trøbbel for Linux-kjernen i 2012 og 2015, og for Cloudflare i 2016.

Nå går derfor utviklerne i Meta, altså praktisk talt Facebook, i et nytt blogginnlegg ut mot skuddsekunder, og mener vi bør finne en bedre løsning.

"With a growing demand for clock precision across all industries, the leap second is now causing more damage than good, resulting in disturbances and outages" skriver utviklerne.

Hva er problemet?

Men hva er egentlig det store problemet? Det er jo bare ett sekund det er snakk om? Og hvordan skal du klare å forklare skuddsekund-greia kjapt og enkelt i lunsjen eller over middagsbordet i kveld?

Vi overlater ordet til en av våre favoritter på Youtube; Tom Scott.

Her er det du trenger å vite om skuddsekunder og problemene det skaper:

Jo mer du veit, og så videre.