Teamet som står bak Chromium, nettlesermotoren som brukes i blant annet Google Chrome, har begynt å jobbe med en løsning som vil gjøre det mulig å betale for innhold automatisk mens du surfer på nettet. Det skriver The Register.
Det var utvikleren Alexander Surkov i Igalia som annonserte Chromium-teamets planer om å lage en prototyp på innebygd støtte for systemet Web Monetization.
Med Web Monetization innebygget i Chromium vil nettsider automatisk motta betalinger fra besøkende, uten at de behøver å ha annonser på nettsidene eller ha abonnementstjenester.
Mikrobetalinger
– Web Monetization tilbyr to unike funksjoner: små betalinger og ingen brukerinteraksjon. Brukere betaler/tipser for innholdet mens de konsumerer det, skriver Surkov.
Han forklarer videre at standarden utvider <link>-elementet i HTML ved å introdusere rel="monetization". Eksempel fra webmonetization.org:
<link rel="monetization" href="https://wallet.example/alice" />
Når dette elementet brukes på en nettside signaliserer det at nettsiden støtter Web Monetization.
– Hvis en bruker har lommeboken sin satt opp for en bestemt nettside, vil nettleseren automatisk starte en Web Monetization-sesjon, som gjør det mulig med direkte betalinger fra brukeren til nettsiden.
Digital lommebok
I fjor sommer skrev Surkov et dokument der han gjorde rede for hvorfor han mener web-en trenger systemet Web Monetization, og også forklarer hvordan det hele fungerer.
Selve betalingsløsningen baserer seg på Open Payments API. Dette API-et sørger for overføring av penger mellom brukerens og nettsidens digitale "lommebøker" på en sikker måte.
Her er et diagram som viser API-kall fra <link rel="monetization".../> oppdages og frem til betalingen er gjennomført:
Ifølge Surkov skal både Apple og Google ha vist interesse for å støtte Web Monetization, mens Mozilla har vært mindre interessert.
Ulike former for mikrobetalinger har ifølge The Register vært forsøkt før, uten stor suksess. Men analyseselskapet Forrester er optimistiske, og "spådde" rett før jul at 2024 vil bli året der mikrobetalinger ikke lenger vil være et nisjeprodukt – men bli et reellt alternativ til abonnementsløsninger på nett.