Ber deg rydde opp i sporing: - Folk får sjokk over hva de finner

- Dette har vært en kasteball mellom interne ressurser og konsulenter, mener Kaspar Bull Strømnes, som har gode tips til hvordan du får det til.

- Jeg har vært med på en del slike prosesser, og sett kunder og kollegaer få sjokk over hvor mye gammel sporing man finner, skriver Kaspar Bull Strømnes. 📸: kode24 / Privat
- Jeg har vært med på en del slike prosesser, og sett kunder og kollegaer få sjokk over hvor mye gammel sporing man finner, skriver Kaspar Bull Strømnes. 📸: kode24 / Privat Vis mer

At nettsider og apper sporer din aktivitet på nett, og gjerne deler data videre til tredjeparter, bør nå være kjent for de fleste.

Det kan være spennende og nyttig for markedsførere og analytikere å anvende innsamlet data, men ved bruk av sporingsteknologi oppstår det utfordringer tilknyttet både personvern og det rent tekniske.

Jevnlig dukker det opp saker som Apotek-skandalen, der firmaer og hele bransjer har vært for lite kritiske til mulighetene for overvåkning og digital deling av kundedata. Radioprogrammet Ekko har dedikert en episode til temaet, og Datatilsynet oppfordrer til gjennomgang, samt til og med å fjerne sporing.

Fjerning av sporing er et noe underkommunisert, men viktig aspekt ved bruk av sporingsteknologi. Man bør ha kontroll over hele livssyklusen til det som implementeres, fra kritisk tenkning om behovet for mer sporing, og helt frem til det er på høy tid å sende overflødige og usikre kodebiter videre til de evige sporingsmarker.

Her ønsker jeg å forklare en fremgangsmåte for hvordan du håndfast kan kartlegge og rydde opp i sporing på et gitt nettsted.

Kasteball

Et gitt nettsted vil gjennom de siste 15-20 årene ha fått implementert tags tilhørende annonseplattformer, mediepartnere og teknologileverandører. I tillegg til sporing relatert til annonsering er det lagt inn webanalyse- og CRO-verktøy, integrert videoavspilling, spørreundersøkelser, betalingsløsninger og annen potensielt gammel moro.

Initiativet og ansvaret for implementering og “tag governance” har vært en kasteball mellom interne ressurser og konsulenter. Sporingen er blitt implementert både direkte i kildekoden og via systemer for Tag Management, den kan bli liggende igjen lenge etter å ha oppfylt sitt egentlige formål, samarbeidsavtaler er avsluttet og de som en gang var ansvarlige jobber nå andre steder.

Derfor er det utfordrende å ha oversikt over hvilke tags som er implementert hvor, hva som spores og hvilke tredjeparter man sender data videre til. Hvordan få skikkelig oversikt for å vite hva som kan og bør fjernes?

«Jeg har vært med på en del slike prosesser, og sett kunder og kollegaer få sjokk over hvor mye gammel sporing man finner.»

Sånn rydder du opp

Det beste utgangspunktet for opprydding får man ved å ta i bruk et dedikert verktøy for “tag governance / tag inspection”. Selv har jeg mest erfaring med verktøyet Tag Inspector, men også Observe Point er verdt å nevne her.

  • Et slikt verktøy skanner hele nettstedet og gir en komplett oversikt over hvilke tags som er implementert på hvilke URL-er, samt hvilke parametre som samles inn. Resultatene visualiseres i lister og i nyttige trekart (treemaps).
  • Etter kartlegging tar man en runde med relevante parter, og finner ut hvilke tags som kan fjernes og hvilke man ønsker å beholde.
  • Så går man i gang med fjerning av utdatert og usikker sporing.

Jeg har vært med på en del slike prosesser, og sett kunder og kollegaer få sjokk over hvor mye gammel sporing man finner.

Ansatte som i hovedsak jobber med å legge inn mer og mer sporing, opplever økt grad av eierskap og tillit når de har fått tid, mandat og verktøy til å identifisere 50 overflødige tags, fjerner disse og viser resultatet til resten av organisasjonen.

Et tips er å alliere seg med web-analytiker, SEO-ansvarlig, IT-sikkerhet m.fl., for å se om det er positiv utvikling i deres rapporter og KPIs etter gjennomført opprydding. En markant forbedring i nettstedets lastetider vil eksempelvis være en seier for alle. Jeg lover ikke noe her, men en slik forbedring kan inntreffe.

«Dog kan mange involverte også gjøre at diskusjoner om sporing blir litt hokus-pokus, og det blir skummelt å ta affære.»

Ta ansvar

Opprydding i sporing er et håndfast grep alle bør gjennomføre for å bedre sikkerheten og kvaliteten på et nettsted. Dersom (når) et norsk firma avsløres som den neste "Apotek-skandalen", vil det skyldes at man har har vært sløv og ikke giddet å rydde opp, heller enn at man bevisst har ønsket å bedrive unødvendig utbredt og ondsinnet overvåkning av kunder og besøkende.

Det er topp at Datatilsynet, jurister og aktivister snakker høyere om behovet for gjennomgang og bedre kontroll.

Dog kan mange involverte også gjøre at diskusjoner om sporing blir litt hokus-pokus, og det blir skummelt å ta affære.

Dersom du oppdager at det ligger sporing fra aktør x på ditt firmas nettsted, og finner ut at dere faktisk ikke har jobbet med aktør x siden 2018, ta ansvar for å kontrollere at all sporing tilhørende aktør x blir fjernet fra nettstedet.

Ikke sitt og vent til du mottar en (ny) frustrert henvendelse fra IT / Legal, eller at Max Schrems spesifikt forteller at aktør x ikke lenger er helt god.

Jeg håper du ble motivert til å ta en grundig gjennomgang av sporingen på nettstedene du jobber med. Det har blitt observert et par hjemmesnekra verktøy for “tag inspection”, men jeg anbefaler å sjekke ut de ovennevnte for god funksjonalitet, teknisk støtte og et komplett bilde over sporingen på ditt nettsted.