Atlassian kjøper The Browser Company for 6,1 milliarder kroner

Selskapet bak nettleserne Arc og Dia blir en del av selskapet bak Jira.

Mike Cannon-Brookes er CEO i Atlassian.
Publisert

Atlassian, selskapet bak samarbeidsverktøy som Jira, har inngått en avtale om å kjøpe The Browser Company, selskapet bak nettleserne Arc og Dia, skriver TechCrunch.

Prislappen er 610 millioner dollar i kontanter – altså rundt 6,1 milliarder kroner.

The Browser Company skriver i et blogginnlegg at AI-nettleseren Dia vil være hovedfokus for selskapet fremover, mens Arc og Arc Search vil fortsette å eksistere – og at en mer langsiktig plan for Arc vil komme snart.

– Vår største visjon, en kryssplattform-nettleser som fungerer som et OS er nå nærmere enn noensinne.

The Browser Company vil operere som et uavhengig team under Atlassian, med de samme teammedlemmene. 

Nettleser som arbeidsverktøy

Atlassian skriver at de har ambisjoner om å bygge en nettleser som skal bli et bedre arbeidsverktøy.

– Dagens nettlesere ble ikke laget for jobbformål. De ble bygget for surfing – lese nyheter, se videoer, finne oppskrifter, skriver Mike Cannon-Brookes, CEO i Atlassian, og grunnlegger av selskapet.

Han skriver videre at selv om du gjør mye av dette i en nettleser i løpet av en arbeidsdag, så representerer de fleste fanene i nettleseren en jobb som skal gjøres. Det kan være alt fra å opprette en møteinvitasjon til å se over et design, oppdatere en oppgave i Jira eller skrive et notat.

– Nettleseren du bruker i dag ble designet før eksplosjonen av SaaS-apper, og lenge før dagens AI-revolusjon. 

Cannon-Brookes sier Atlassian ønsker å gjøre Dia til en nettleser som er optimalisert for alle SaaS-appene folk bruker hver dag.

Sikkerhet og personvern

Atlassian og The Browser Company sier at de vil videreutvikle Dia-nettleseren med enda mer fokus på sikkerhet og personvern.

– En av de viktigste tingene for vårt team er at det aldri er du som er produktet. Atlassians oppdrag er å utvikle og selge førsteklassen programvare for team. Det betyr at våre insentiver er de samme som dine: å beskytte personvernet ditt, tiden din og tilliten din, skriver The Browser Company.

Det betyr at det skal være sikkerhet på "enterprise-nivå", og aldri noensinne målrettede annonser. 

Atlassians CEO sier litt om planene i denne videoen:

The Browser Company sier at de nå forbereder lanseringen av den største Dia-lanseringen noensinne neste måned, uten å gå mer inn på hva som blir nytt. 

Powered by Labrador CMS