Konsulentselskapet Aplia har permittert fem personer, ifølge Benjamin Selmer, daglig leder i selskapet.
- Det er på frontend vi har størst mangel på oppdrag. Senior backend er fortsatt relativt lettsolgt, sier han til kode24.
kode24 har nylig skrevet om at også Variant har permittert ansatte.
Variant permitterer: «Tyngste uken jeg har opplevd»
Mange er ledige
Selmer forteller at Aplia hadde et rekordstort overskudd første halvår i år. Men selskapet så allerede før sommeren at ordreinngangen var noe svakt.
- I normale år har vi hatt god omsetning etter sommerferien, fra sent august til tidlig september og utover. Men i år har det tatt mye lenger tid å løfte omsetningen utover høsten. Og vi er fortsatt ikke helt i mål, sier han.
Ifølge Aplia-sjefen har de levert en god del tilbud på anbud.
- Vi ser en dramatisk økning i antall tilbydere på mange av konkurransene. Jeg tolker det som at mange konsulenter er ledige, så mange i bransjen prøver å skaffe seg prosjekter i stedet.
«Ekstra vondt å permittere og sette folk i en vanskelig økonomisk situasjon.»
Ligget våken
Selmer sier at Aplia har ventet lengst mulig med å permittere.
- Flere av våre ansatte har jobbet på internprosjekter og kompetanseheving. Men på et eller annet tidspunkt tvinger permitteringene seg frem på grunn av likviditet. Man må ikke drøye så lenge at man kommer i alvorlige betalingsproblemer. Man må reagere i tide slik at manglende likviditet ikke hemmer driften. Hvis ikke er det game over.
- Har det vært en vanskelig avgjørelse?
- Som småbedriftsleder har jeg hatt mange søvnløse netter over dette. Vi er ikke så mange, og alle kjenner hverandre godt. Da er det ekstra vondt å permittere og sette folk i en vanskelig økonomisk situasjon.
Mer fokus på salg
Ifølge Selmer hører Aplia om mange ledige konsulenter hos andre selskaper, også.
- Og som sagt så opplever vi betraktelig økning i antall tilbydere på mange anbud. I ett tilfelle var det over 40.
- Det er alltid enklere å være etterpåklok, men ser dere at dere kunne ha gjort noe annerledes?
- Vi skulle hatt mer fokus på salg i alle de årene med oppgangstider vi har bak oss. Men ting gikk nesten av seg selv, så vi har nok hatt det litt for behagelig. Men vi har brettet opp ermene og trykket til skikkelig på salg. Vi har mange tilbud ute som vi normalt vil ha gode sjanser til å vinne, sier Selmer.
- Er dere optimistiske for markedet i året som kommer?
- Verden er ikke ferdig digitalisert. Aplia har holdt koken i 16 år. Vi skal klare minst 16 til, sier han til kode24.