150.000 nordmenn opplever ID-tyveri, øker mest på sosiale medier

- Det er altfor mange som får sin identitet misbrukt, sier NorSIS.

Om noen har påstått å være deg, har du også vært et offer for ID-tyveri. Mye av det skjer over nettet. 📸: Eline Wøien Hansen
Om noen har påstått å være deg, har du også vært et offer for ID-tyveri. Mye av det skjer over nettet. 📸: Eline Wøien Hansen Vis mer

150.000 nordmenn har opplevd ID-tyveri de siste to årene, viser en fersk undersøkelse. Tyveri skjer oftest i forbindelse med netthandel og i sosiale medier.

– Det er altfor mange som får sin identitet misbrukt. For dem som rammes, oppleves det ofte som ekstremt belastende, sier seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), Eivind Reiner Holm, i en pressemelding.

Stabile tall

De vanligste formene for ID-tyveri er å kjøpe varer i andres navn, samt å stjele andres identitet i sosiale medier.

– Mens antallet nordmenn som har fått sin identitet misbrukt i forbindelse med netthandel, er relativt uendret, har det vært en økning blant dem som har fått sin identitet stjålet og misbrukt i sosiale medier, sier Reiner Holm.

Antall ID-tyverier har holdt seg stabilt siden forrige undersøkelse, på tross av økt bruk av digitale tjenester. Menn og kvinner i alle aldre er like utsatt for å få identiteten sin stjålet.

I tillegg til NorSIS, står Skatteetaten bak undersøkelsen.

Nasjonale ID-kort

I tillegg til å øke bevisstheten om ID-tyveri vil mer utstrakt bruk av nasjonale ID-kort hjelpe på statistikken, tror Marianne Henriksen, som er fagdirektør for ID-forvaltning i Skatteetaten.

– Dersom alle som er registrert i Folkeregisteret, kan få et nasjonalt ID-kort, åpner det opp for at flere samfunnsaktører kan legge nasjonalt ID-kort til grunn som bekreftelse på sikker identitet, sier Henriksen i Skatteetaten.

Nasjonale ID-kort er sikre fordi de inneholder biometriske opplysninger som sjekkes opp mot opplysninger i Folkeregisteret.

– Denne knytingen gjør at man med større sikkerhet vet hvem som er hvem, og det blir vanskeligere å bruke falsk og fiktiv identitet ved kjøp av varer og tjenester, både på netthandel og i fysisk butikk, sier Henriksen.