Starta med tjuvlånt data, nå driver de eget firma

Ukas Koder Anders Svendal om å starte Tight, savne kontoret og gi riktige feilmeldinger.

Anders Svendal er medstifter, utvikler og partner i Tight. Et selskap som starta med en allergiapp som først ble nekta utgivelse. 📸: Privat
Anders Svendal er medstifter, utvikler og partner i Tight. Et selskap som starta med en allergiapp som først ble nekta utgivelse. 📸: Privat Vis mer

Hvordan begynte du med koding? 👶

En kompis introduserte meg for mIRC-scripting på ungdomsskolen. Et skjebnesvangert møte, og siden har jeg laga ting på internett.

Veien gikk videre innom HTML, CSS og PHP for å mekke nettside til CS-klanen jeg var med i. Mener å huske at det var et krav for å få Q inn på kanalen vår på QuakeNet.

Mens jeg studerte spillprogrammering på NITH jobbet jeg også frilans med webutvikling.

På ett av prosjektene fant jeg og designer Gjermund tonen, og vi begynte å mekke på en pollenvarsel-app over noen øl på Olaf Ryes plass.

Norges Astma- og Allergiforbund, som står bak dataene, nekta oss først å gi ut appen, men etter noen runder sa de “okei” og ga oss 300.000 for den. 😎

Dette ble starten på Tight, som vi fortsatt driver sammen, ti år etterpå.

«Altså bruker jeg en god del tid på å skrive Swift og Ruby, de to programmeringsspråkene jeg liker best.»

Hva jobber du med akkurat nå? 🛠️

Siden jeg starta å programmere, har jeg likt å jobbe både under og over panseret. Ettersom vi starta ut som en duo som gjorde “hele pakka”, var det naturlig å fylle flere roller: backend og frontend, i både web og native iOS.

Vi har alltid hatt lyst til å være et bittelite team som samtidig gjør skikkelige prosjekter for store kunder, og var i starten usikker på om det egentlig var mulig. Over årene har vi vært heldig å få lage restaurantguide for Aftenposten, første utgave av app og tjenester for Oslo Bysykkel, flere VG-tjenester, musikkspill, egne produkter, pluss pluss.

Akkurat nå jobber jeg med de fine folka i Kolonial.no, og iPhone-appen deres. Helt konkret lager vi funksjon for handlelister, som vi både designer og utvikler, i Swift. Første versjon er akkurat sluppet, og vi tenker å jobbe litt videre med den fremover.

I tillegg jobber jeg med vår egen tjeneste Dish. Det er et sideprosjekt vi satte i gang med en kompis, Hans Petter Eide, hvor vi prøver å lage en bedre digital restaurantopplevelse. Du vet, QR-kode, meny og bestilling med telefon. Vi føler vi kan bedre enn mye av det som vi ser der ute nå, så da må vi nesten bevise det. 🙂

Dette er et klassisk Tight-prosjekt hvor vi gjør alt. Jeg har fått velge teknologi: Backend i Ruby on Rails, frontend med Vue, og hosting på Heroku. Altså bruker jeg en god del tid på å skrive Swift og Ruby, de to programmeringsspråkene jeg liker best.

- For oss har det å bygge ting alltid vært en slags lek, og den leken er artigere hvis man er i samme rom, forteller Anders Svendal. 📸: Privat
- For oss har det å bygge ting alltid vært en slags lek, og den leken er artigere hvis man er i samme rom, forteller Anders Svendal. 📸: Privat Vis mer

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg? ☕

Vi har et stort og fint kontor som vi savner om dagen.

For oss har det å bygge ting alltid vært en slags lek, og den leken er artigere hvis man er i samme rom. Er med på at hjemmekontor gir arbeidsro og de greiene der, men vårt beste arbeid har blitt gjort når vi faller ned i et spontant, kreativt kaninhull.

Og det skjer ikke like lett på video.

Hva har du lyst til å lære mer om framover? 📚

Har lyst til å få sett litt skikkelig på SwiftUI. Har holdt igjen mens jeg har ventet på at det skal bli litt modnere, men føler tiden nærmer seg nå.

I tillegg pleier nye bekjentskaper å dra med seg andre teknikker og verktøy, som kan være gøy å ta del i. Vi i Tight er ikke fremmed for å ansette en ny utvikler i disse dager, i tilfelle noen der ute leser dette og tror vi kunne vært en god match. Der fikk jeg sneket inn den. 🙂

- Swift og Ruby er de to programmeringsspråkene jeg liker best, forteller Anders Svendal.

📸: Privat
- Swift og Ruby er de to programmeringsspråkene jeg liker best, forteller Anders Svendal. 📸: Privat Vis mer

Hvilke konkrete verktøy klarer du deg ikke uten? 😻

Sublime Text har vært min foretrukne editor de siste 10 årene. Jeg har laget et lite verktøy (Ruby og Git) for å holde de viktigste settings-filene i sync mellom maskiner. Ellers er ikke oppsettet veldig fancy. Bruker fonten Input Mono og fargetemaet Monokai Pro.

Jeg bruker zsh med Terminal.app; den som følger med MacOS. dot-filene har jeg laget selv, og de holder jeg styr på med Chezmoi.

I tillegg fortjener disse å nevnes:

  • Dash: Rask tilgang til dokumentasjon.
  • Alfred: Liker det bedre enn Spotlight. Brukte gratisversjonen inntil nylig, men burde nok oppgradert tidligere. Veldig kjekt med lage egne kommandoer/workflows.
  • Soulver: En slags mellomting mellom kalkulator og regneark. Når man er ferdig med en utregning kan den kopieres rett inn i kode.
  • Reveal: Uvurderlig når man skrur til design i iOS-apper.Heroku: Så å si alt vi lager kjører der.
«Spesielt CoffeeScript oppleves veldig utdatert. Er det noen som fortsatt bruker det til nye ting?»

Hva er det verste du kan bli spurt om på jobben? 🔥

Det er kjedelig å oppdatere dependencies, og vedlikeholde/videreutvikle ting bygget på “gamlemåten”.

Spesielt CoffeeScript oppleves veldig utdatert. Er det noen som fortsatt bruker det til nye ting?

I tillegg har det blitt en del deploys på fredager oppgjennom. Det er noe vi prøver å unngå, siden det har potensiale for å føkke opp helga.

Anders Svendal har noen tips så du gir brukerne dine bedre feilmeldinger. 📸: Privat
Anders Svendal har noen tips så du gir brukerne dine bedre feilmeldinger. 📸: Privat Vis mer

Hva synes du norske utviklere bør bli flinkere på? 🙋

Det er vanskelig med feilmeldinger, men:

  • - …ikke si at et skjema er feil utfylt idet jeg begynner å fylle ut.
  • - …ikke vær så teknisk i feilmeldinger. For eksempel “Sesjonen har utløpt”.
  • - …ikke vær for kjapp med å ta skylden hvis det fort kan være brukerens “feil”. Mangler telefonen internett er “Oops! Her har vi blingsa” en upresis feilmelding. Her må kanskje også designere ta sin del av skylden. Uansett er det godt eksempel på at detaljer (og mikrotekster) er viktig.

Hva liker du å gjøre når du ikke jobber? 🕹️

Forutenom mat og drikke er jeg glad i spill, både på data/konsoll og fysiske. I år har jeg til og med prøvd meg litt på puslespill, men spørs om det fortsetter når ting åpner skikkelig opp igjen.