Med mindre du ikke er tilknyttet internett, og på en eller annen måte har fått denne artikkelen skrevet ut på papir, har du fått med deg «10 Year Challenge».
Folk tar et bilde av seg selv i dag, og viser det ved siden av et bilde av seg selv for 10 år siden. Med mindre du er langt under 30 år gammel, vil ikke forskjellen være voldsom, og heller ikke humoren spesielt hysterisk.
«If you’re worried (...), you’re about eight years and a trillion photographs too late.» Sophos, om «10 Year Challange»
Men siden kode24 er så unge og hippe, bidrar vi, likevel. Og advarslene om at tiårs-utfordringen er iscenesatt av Facebook, for å trene opp ansiktsgjenkjenningen sin, tror vi ikke på.
Dessuten: Selv om det ikke har skjedd allverdens med fjesene våre de siste ti åra, har det skjedd mye med nettsidene vi bruker fjesene våre til å titte på.
kode24 har derfor samlet et knippe eksempler, både i og utenfor bransjen vi skriver for, på hvordan det norske nettet har utviklet seg de siste ti åra.
Og for å gjøre en konkurranse ut av det, graderer vi nettsidene etter «hvor 2009 de var»; jo flere disketter på 2009-skalaen, jo verre nettside. Lykke til.
Bekk.no
Bekk har en nettside vi på ingen måte skal påstå at vi på ingen måte er inspirert av selv. Men for ti år siden var historien en helt annen:
Bildet på toppen, som vi må anta viser tre lykkelige Bekk-utviklere, har noe herlig 90-talls over seg. 90-tallet varte lenger enn vi ofte tror. Og nyhetssyken levde i beste velgående; heller enn å fortelle hva de driver med, pøser de på med nyheter om seg og sitt.
Samtidig hadde de i alle fall klart å lage en nettside som ikke utelukkende hadde hvit bakgrunn, og logoen ser prikk lik ut i dag. Så dette fortjener ikke altfor mange disketter på skalaen.
2009-faktor: 💾💾💾 (3/6)
Acando.no
Acando kjører i dag et relativt fresht design på nettsidene sine, med store fonter, flatt design og tidvis modige farger. I 2009 var det svart på hvitt som gjaldt:
Var det én ting Acando var opptatt av i 2009, var det årsrapporter. Årsrapporter og delårsrapporter. Er det noe vi synes er kjedelig, så er det årsrapporter og delårsrapporter. Og kritthvite nettsider. Og egentlig hele Acando.no i 2009.
Dette trodde NRK om framtidas teknologi, i 1978
Dette er herlig kjedelig, så denne scorer høyt på 2009-skalaen.
2009-faktor: 💾💾💾💾💾 (5/6)
Bouvet.no
Bouvet har i dag et coverbilde som dekker hele sida, med et slagord. Tanken er vel å kjapt gi et førsteinntrykk, uten noe fiksfakseri. Men å få noe førsteinntrykk i 2009 tok betraktelig mer tid:
For det første: Sida krever Flash. Ah, Flash. 2009 sin beste venn og verste fiende. Nøyaktig hva denne Flash-en viste kan vi ikke fortelle deg, for det er ingen sjanse i havet for at vi installerer Flash på kodekontoret.
Dessuten: Nedover sida er det pressemeldinger og generalforsamlinger og rammeavtaler og andre ting som de aller fleste synes er like spennende som... ja, generalforsamlinger og rammeavtaler. Gjesp. Perfekt 2009-stil, med andre ord, og full pott på diskett-skalaen.
2009-faktor: 💾💾💾💾💾💾 (6/6)
Opera.com
Nettlesere, også Opera, har gått fra å være et rot av funksjoner til full fokus på nettsida. På samme måte er også Opera.com nå en enkel affære. Men, jada, du gjetta det – i 2009 var det mer av alt:
Akkurat som nå, var hovedfokuset å få folk til å laste ned nettleseren. Naturlig nok. Men like under kjørte Opera på med nyheter og brukerhistorier og jobbannonser og Gud vet hva.
Slik var Microsoft vs. Netscape-krigen i Norge
Selve designet var langt mer tredimensjonalt og skeuomorfisme-inspirert, som seg hør og bør i 2009, med blant annet tredimensjonal skjermdump med refleksjoner og full Photoshop-pakke. Veldig bra.
2009-faktor: 💾💾💾💾💾 (5/6)
VG.no
Vi må ha med en nettavis også, og i frykt for å bli beskyldt for å bare holde oss innomhus, går vi til våre eieres største konkurrent, VG Nett:
Her er 2009 sin kjærlighet til menyer i full blomst; det er ikke måte på hva VG byr på, og de vet å fortelle deg det. Å se Nettby.no i menyen vekker også gode minner.
Men når sant skal sies: Presentasjonen av artikler på forsida var mer eller mindre prikk lik i 2009 som i 2019. Store bilder med store overskrifter under går visst aldri av moten i norsk media. Designet forøvrig ser heller ikke så håpløst ut, dessverre, så her ryker det mange disketter på 2009-skalaen.
2009-faktor: 💾💾 (2/6)
Nav.no
NAV sitt digitale skjemavelde er elsket og hatet. Men neste gang du banner og leter etter riktig skjema, bør du vite at det slettes ikke var bedre før. Bare se på dette:
Som alle andre for ti år siden var ikke nyhetssyken kurert hos NAV, heller. Og det er rundt regnet ti millioner lenker på forsida, som er bygd opp av faner og nedtrekksmenyer og alt det andre ingen noen sinne har likt spesielt godt.
I 2019 får du egentlig bare tre valg, med veiledere i bakhånd som skal finne de riktige sidene for deg. Så her har det skjedd mye.
2009-faktor: 💾💾💾💾 (4/6)
Har du noen egne favoritter fra 2009? Del gjerne archive.org-lenker under! 💕