Twitter lanserer Spaces, Facebook tester Neighbor­hoods

Skvulp: Fra kjemperesultater for big tech, nytt brand for England FA og flere SoMe-nyheter til app-trøbbel for Domino’s, droner som samler informasjon om korallrev, og reklamefilmen alle må se.

Første kvartal er omme, og de fleste gjør nå opp status på årets første måneder.

Mens mange sliter med de økonomiske konsekvensene av pandemien, ser store teknologiselskaper som Microsoft, Facebook, Amazon og Apple grønne tall i regnearket.

Sistnevnte har likevel hatt andre ting å tenke på denne uken — mandag startet nemlig rettssaken mellom Epic og Apple.

Og det er vel allerede gammelt nytt at Trump fortsatt ikke får komme inn i varmen på Instagram og Facebook?

Da er det fint at det er mange andre spennende (Trump-fri!) saker å skrolle gjennom denne uka.

10 favoritter denne uken

* Domino’s appen oppfyller ikke kravene til universell utforming

* Datatilsynet varsler bot på 25 millioner mot amerikansk selskap

* Matta has developed a new consumer facing brand for the Football Association (FA)

* Genchi Genbutsu — broen mellom Lean og tjenestedesign!

* The US plans to test five digital currencies

* Big tech is only getting bigger

* Large-scale coral restoration project includes global monitoring platform

* 10 surprising things that rely on artificial intelligence

* Er du fan av 3D-printede saker og løping, kan du glede deg til å teste den nye skoen til Adidas.

* Det har også skjedd mye på SoMe-fronten: Twitter lanserer Spaces (selskapets egen versjon av Clubhouse), mens Facebook tester Neighborhoods i Canada og fire amerikanske byer. TikTok introduserer lead generation og Snapchat annonserer at de vil lansere en markedsplass for kreatører senere denne måneden.

Fint og morsomt

* Savner du kunstutstillinger? Sjekk ut Speculative Ideation, den digitale utstillingen til studentene ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

* Tips til hvordan du kan senke pulsen når du får panikk: I battle my panic disorder by ‘mowing’ virtual lawns.

* Vi elsker fine skrollesaker, og denne uken var det spesielt to nyhetssaker som skilte seg ut: NRKs “Bare ett sveip til” og Aftenpostens “Det norske nabolaget i Den islamske staten.” Sistnevnte er bak betalingsmur, men du får likevel sett den lekre introen uten abonnement.

* Lei av Lorem Ipsum? Prøv McConaugHipsum mens du venter på tekst! Men kanskje ikke i skisser du sender til kunder …

* Og om du ikke allerede har sett den, bør du runde av arbeidsuken med å se den nye reklamefilmen til Extra. Den får deg garantert til å trekke på smilebåndene.