- Skal du bare lese én tekst om tingenes tilstand på verdensveven, la det bli denne

Skvulp: Hvorfor vi betaler for et produkt, vanlig design-utvikler-ratio, Norge er nesten cash-løst, Google-søk som i 2010, lommeguide til det surrealistiske internettet, emoji før vi fikk emoji. 🌊

Denne uken har mange lest og delt den korte, interessante teksten “Thinking contextually” av Jorge Arango.

Han har latt seg inspirere av et sitat fra arkitekten Eero Saarinen:

"Always design a thing by considering it in its next larger context — a chair in a room, a room in a house, a house in an environment, an environment in a city plan."

Essensen er å finne en balanse mellom hva du gjør og hvorfor du gjør det.

Ofte forsvinner sistnevnte litt fra agendaen, og da kan det være svært nyttig å zoome litt ut, og se arbeidet ditt i en større kontekst.

10 favoritter denne uken

  1. Typical designer–to–developer and researcher–to–designer ratios
  2. Wondering how to incorporate the planet as a stakeholder into a digital project? Try starting at the end + Challenge your team to make small, sustainable choices at work
  3. Kun fire prosent av betalinger i Norge skjer nå med cash. Antagelig er vi verdens mest cash-frie samfunn nå.
  4. Things I wish I knew earlier when I started building products
  5. Simple Search is a browser extension that gives you Google circa 2010
  6. Why do we pay to use a product? Analyzing great apps with persuasive patterns.
  7. Uber vurderer å selge sin avdeling for selvkjørende biler. Autonome kjøretøy virker lenger unna enn på lenge.
  8. A court ruling in Austria could censor the Internet worldwide. Som Ben Evans kommenterer: Resten av verden bryr seg ikke om hva som står i den amerikanske grunnloven.
  9. IABs ferske trendrapport: The fastest-growing brands of 2021 will be storeless, data-rich, live, participatory, entertaining, localized, and streaming.
  10. A pocket guide to the surreal internet. Skal du bare lese en lengre tekst om tingenes tilstand på verdensveven denne uken — la det bli denne. Med gullkorn som dette:

"Pac-man PR feeds on the language of its ghost attackers."

Fint og morsomt