Se den digre oversikten over headless CMS-er

Skvulp: Postens pakkebokser, AppAnnies state of mobile 2020, Sonos i hardt vær, EU vil forby ansiktsgjenkjenning, mulighetene som ligger i “og”, Look Busy-appen og stor headless CMS-oversikt. Her er ukens beste saker!

📸: Emilie Berget
📸: Emilie Berget Vis mer

Hva er det vi liker? Å handle på nett! Hva er det vi ikke liker? Å legge ut på tur til en random dagligvarebutikk langt av sted for å hente pakken.

Eller, enda verre, å få pakken levert hjem innenfor et upraktisk sekstimers-intervall. Distributøren lovte å si fra en halvtime før ankomst, sant, men likefullt står de dørterskelen når de ringer.

Derfor er det oppløftende at Posten nå tester ut nye, små pakkebokser. I et prøveprosjekt plasserer Posten 100 hent-pakken-selv-installasjoner i Oslo-området. Konseptet er velprøvd internasjonalt; Amazon har hatt sine Lockers stående siden 2011, for eksempel, og det betyr forhåpentlig at pakkeboksene overlever pilotprosjektet.

Selv om netthandelsbransjen sliter med konkurser og konsolidering vil den ikke akkurat forsvinne. Håpet er jo at det å tilby pakkeboks blir en konkurransefordel (og etter hvert en hygienefaktor) for nettbutikker, og at boksene snart står distribuert minst like tett som de gode, gamle (og nå nesten utryddete) røde postkassene gjorde.

10 gode om design og teknologi

  1. Risikoen ved å kopiere design (selv fra svært anerkjente aktører)
  2. Gjør søknadsskjemaet mer brukervennlig og øk konverteringer på nettsiden
  3. The death of design files
  4. The Design Squiggle
  5. Beedii er en håndtegnet emoji-font
  6. The possibilities of “and” — prioritizing usability alongside feature growth
  7. Designers and statisticians disagree on what makes a good information graphic
  8. Headless CMS — en rimelig uttømmende oversikt over ulike systemers funksjonalitet og muligheter
  9. AppAnnies state of mobile 2020
  10. Visual trends 2020

Design-systemer

Business og samfunn

“Systemet trenger din oppmerksomhet”. Slik begynner en e-post sikker flere enn undertegnede har fått denne uken. Det er Sonos som rasler med sablene, og advarer om at “gamle” produkter ikke lenger vil få nødvendig programvareoppdateringer. På sikt vil hele lydsystemet miste funksjonalitet. Forbrukerrådet er ikke imponert.

Det er mye å ta tak i her. Sonos gjør dette primært for å selge flere produkter, og sukrer pillen med at du får 30 prosent avslag på nye Sonos-produkter dersom du lar Sonos avinstallere (a.k.a. ødelegge) det gamle produktet ditt. I en verden som ikke akkurat skriker etter mer elektronisk avfall er dette et rimelig umusikalsk salgstriks.

«Sonos vil derimot at jeg skal forholde meg til produktene som en tjeneste.»

Men det er mer. Da jeg kjøpte Sonos-systemet mitt trodde jeg at jeg kjøpte fysiske produkter som ville virke så lenge de ikke gikk i stykker. Sonos vil derimot at jeg skal forholde meg til produktene som en tjeneste, som de når som helst kan overstyre. Denne interessekonflikten vil fort dukke opp i markeder hvor produsenter ser muligheter for å tjenesteifisere det som før var et engangssalg. Hm!

Tracking og overvåkning

Fint og morsomt