Til høsten innfører regjeringen et økt fokus på programmering i norsk skole. Digital skaperkraft og programmering skal få plass på læreplanen i flere fag, fra tidlige trinn. I matematikk blir det for eksempel økt fokus på algoritmisk teknkning og programmering.
- Behovet for oss vil øke nå som skolene skal innføre programmering, forteller Simen Sommerfeldt.
Sommerfeldt er en av grunnleggerne bak Lær Kidsa Koding, som siden 2013 har tilbudt gratis kodetrening til unge og voksne. Siden starten har over 500.000 barn og unge vært innom kodeskolene deres, som avholder svimlende 1400 lokale arrangement i året.
Kodeskolene er ofte organisert i forbindelse med lokale grunnskoler, og Sommerfeldt forteller at Lær Kidsa Koding også er aktive i opplæring av lærere.
- Det vil vi gjerne fortsette med, slik at de skal bli tryggere når de faktisk skal lære kidsa koding, forteller Sommerfeldt.
Men, for å få til alle planene sine trenger de hjelp. Nå ber Lær Kidsa Koding programmeringsbransjen om å bidra.
- Still opp frivillig i Norges kodeklubber!
Trenger støtte
Sommerfeldt forteller at Lær Kidsa Koding har 190 kodeklubber spredt rundt om kring i Norge.
Allerede nå bistår klubbene skolene med å innføre programmering, gjennom å lage oppgaver som kan brukes både i de lokale kodeklubbene og i skolens timer.
- Det er en fantastisk dugnadsgjeng som ordner alt sammen, men vi må ansette noen som organiserer dette, forklarer Sommerfeldt.
Han forteller at Samsung tidligere har gitt dem midler til å ha ett årsverk på organisering, men nå har bestemt seg for å satse andre steder.
Derfor ser organisasjonen seg nødt til å gå ut og be om pengestøtte fra kodebransjen.
- Dette skjedde rundt nyttår, og så kom Korona. Det gjorde at vi ikke fikk startet jobben med Kodebanken før nå, forteller Sommerfeldt.
Cisco, Finn, Homenet og Schibsted har allerede har meldt seg på den såkalte "kodebanken", som Lær Kidsa Koding kaller støtteordningen sin.
Men Sommerfeldt sier de trenger flere for å nå målet.
- Vi oppfordrer alle programmere til å snakke med arbeidsgiveren sin, og be dem om å kontakte oss, forteller Sommerfeldt.
- Det er utrolig mye å gjøre, og vi må holde koken! Aller helst skulle vi hatt to årsverk til. Da kan vi betjene skolene og kodeklubbene enda bedre, og bidra til at barna våre opplever at de kan bli skapere, og ikke bare forbrukere i en digital verden!
Lær Kidsa Koding lanserer hjemmekodeklubben
Oppdager talent
Sommerfeldt forteller at det viktigste Lær Kidsa Koding driver med er å sørge for at barn får oppdage talentet sitt.
På den måten håper de å sikre at bransjen får nye kull med motiverte og talentfulle programmerere.
- Vi er opptatt av mangfold, slik at vi som utgjør bransjen speiler sammensetningen av befolkningen på en bedre måte. Da lager vi de beste systemene!
Sommerfeldt mener alle barn og unge har nytte av Lær Kidsa Koding, selv om de ikke nødvendigvis skal bli programmerere.
- Alle har nytte av å vite litt om hvordan dataprogrammer blir skapt. Kanskje de skal bli politikere eller jobbe med innkjøp av systemer når de blir voksne. Dersom de vet noe, kan de ta mye mer informerte beslutninger, og snakke med de som skal lage dataprogrammer på en mye bedre måte.
Kodere kan bidra
Sommerfeldt håper også at flere utviklere vil bidra som instruktører i sin lokale kodeklubb. Ikke minst trenger de hjelp med å oppdatere oppgavesamlingen, en samling oppgaver på nettet hvor man kan utfordre seg selv i forskjellige programmeringsspråk.
- På sikt ønsker vi å kunne lage et opplegg der programmerere enkelt skal kunne bistå den lokale skolen i undervisningen, forteller Sommerfeldt entusiastisk.
- Men for å kunne rigge det, må vi ha flere ansatte.