Er Clubhouse-hypen over før appen rakk å etablere seg?

Skvulp: Kolonial.nos navnebytte, fallende Clubhouse-interesse, en designtrends anatomi, Norges beste og verste mobilbanker, dårlige råd til designere, Monocles manifest for digital anstendighet. 🌊

“Kolonial” er et navn som gir koselige assosiasjoner til en nærbutikk på hjørnet. Det gjelder imidlertid bare i Norge.

Så når Kolonial.no nå planlegger å etablere seg utenfor landets grenser må de også bytte navn — til Oda.

Kolonial.no omsatte for ca. 2 millarder kroner i 2020, og går nå, endelig, i pluss.

Samtidig investerer det japanske investeringsselskapet Softbank én milliarder kroner i nettbutikken, det samme gjør sørafrikanske Prosus. Pengene skal brukes blant annet på ekspandere til Finland og Tyskland.

Det er ingen tvil om at pandemien ga netthandel av mat et heldig løft. Spørsmålet er om nye, digitale dagligvare-handlemønstre er sticky også den dagen vi alle er fullvaksinerte.

Anekdotiske historier fra venners og eget liv kan tyde på at enkelte barnesykdommer fortsatt ikke er utryddet i det generelle markedet for netthandel av dagligvarer; det er fortsatt påfallende vanskelig å få levert nøyaktig de varene man har bestilt og betalt for.

For noen skaper det da mindre bryderi å drasse med seg handleposene hjem fra butikken selv.

Relatert:

10 favoritter denne uken

  1. 100 things I know about design
  2. How to design better icons
  3. The anatomy of a design trend
  4. Starks gigantiske bibliotek med accessibility-ressurser
  5. Anbefales sterkt: Outgrowing software (Ben Evans)
  6. Mange artikler (Aftenposten, Kampanje, The Economist — samtlige bak betalingsmur) mener Clubhouse-hypen er over før appen rakk å etablere seg ordentlig. Google Trends kan indikerer noe lignende.
  7. Smartphone too distracting? Here’s how to reclaim your focus
  8. Facebook argumenterer for at det ikke gir kommersiell mening for algoritmene deres å premiere kontroversielt innhold
  9. Redefining what a map can be with new information and AI
  10. Dette er Norges beste og verste mobilbank

Fint og morsomt