Det uferdige inter­nettets utfordringer

Skvulp: Pluss drag-and-drop-design, ydmyk AI med selvinnsikt, 6 tips for å få noen til å skifte mening, verdens eldste bedrifter og kart over Wikipedia. 🌊

📸: Emilie Berget
📸: Emilie Berget Vis mer

Det mest interessante vi har lest denne uken er Neil Patils “The side effects of an unfinished Internet”.

Nettet har gitt oss en rekke fordeler, samtidig som utfordringene blir stadig tydeligere.

Patil beskriver fire områder som lider under Internetts nåværende struktur, ikke minst om man jobber kreativt og digitalt: Vi mister tid til refleksjon, vi får sjelden lenger perioder med uavbrutt konsentrasjon, motivasjon vår for å gjennomføre en plan trues av alternativ bruk av tid, og vi trekkes mot likesinnede, fremfor å søke meningsbrytning med annerledes tenkende.

Ingen overraskelser her.

Patil stiller imidlertid ikke bare diagnoser, men skisserer også forslag til forbedringer det kan være interessante å gruble over. Særlig om man — som man gjør i vår bransje — bidrar til å skape fremtidens Internett.

10 gode om design og teknologi

  1. Iconic Icons: Designing the world of Windows
  2. Everyone is excited & frustrated by the style, yet nobody is making products with it. Still, neumorphism refuses to die.
  3. Drag–and–drop: How to design for ease of use
  4. Calculating ROI for design projects in 4 steps
  5. 2046 Lab …!?
  6. Hvordan designe for én-hånds-bruk på mobil
  7. The real test of AI is when it can admit to not knowing something
  8. We’ve just seen the first use of deepfakes in an Indian election campaign
  9. Google teaches AI to play the game of chip design
  10. MIT helps self-driving cars “see” through snow and fog

Fra bransjen

Retail-krisen vedvarer; denne uken kom nyheten om at kleskonsernet Varners salg i Norge falt med 332 millioner i fjor, og digitalsatsningen gikk ikke som planlagt.

Meanwhile, at Zalando: Rekordomsetning og lansering av bruktbutikk på nett. Alle som prøver seg med klær på nett kommer sent til bordet. Zalando har bidratt til å sementere en del forventninger hos kunden — som valgfritt leveringssted og sømløs retur — som spiser av marginene til nye nettaktører.

«Jeg spurte, og svaret var “Postnord, ofte hjemlevering på døra”. App app app, tenkte jeg da.»

Her om dagen skulle det handles boxershorts, og jeg skulle til å trykke “kjøp” i en norsk nettbutikk (ikke Varner-eid, for ordens skyld) da jeg innså at jeg ikke visste hvordan varen ville bli levert. Jeg spurte, og svaret var “Postnord, ofte hjemlevering på døra”. App app app, tenkte jeg da, ofte var ikke adverbet jeg håpet på, da blir det fort uavklarte situasjoner. Man har blitt bortskjemt, men det er sånne små ting som må være på plass.

Marketing

Medier

Fint og morsomt