Bør staten lage våre nye sosiale medier?

Skvulp: Material Designs nye YouTube-kanal, digitale parker, konsument-barometer 2020, fire myter om B2B, Discord revolusjonerer kommunikasjon og logoer i nye fonter. 🌊

Denne uken har mye handlet om valget i USA. “Meningsmåler — verdens vanskeligste yrke?” kan fort bli hovedtemaet i Skvulp om en uke eller to.

Det mest interessante vi har lest denne uken, utover valget, handler om viktigheten av gode offentlige, digitale rom.

"To mend a broken Internet, create online parks", argumenterer Eli Pariser.

Resonnementet: De digitale møteplassene våre, Facebook, Twitter osv., drives av private selskaper som bestemmer reglene. Disse selskapene er eid av ventureinvestorer, som vil se avkastning på investeringene sine, og som forventer vekst.

Og vekst, vet vi nå, fordrer algoritmer som belønner “engasjement” — som fører til polarisering og annen styggedom.

Det vi derimot kan oppfordre myndighetene til å gjøre er å bygge “offentlige parker” på nettet. Steder vi kan møtes, der det er landets egne lover og kutyme som gjelder, slik at vi kan omgås mer som vi gjør i det virkelige liv.

“Kan dette bli noe bra da?” vil noen innvende. Og: “Det høres veldig dyrt ut!” Det siste kan jeg love deg at det blir.

Men ta Frognerparken (for å parafrasere Parisers park-eksempel); stor nok til at vi alle kan være der samtidig på en varm sommerdag, fin nok til at japanske turister legger et døgn av sin hardt tilkjempede Norgesferie til Oslo. Den koster mye å vedlikeholde, men den egentlige kostnaden ved Frognerparken er tomteverdien. Tenk hva eieren Oslo kommune kunne solgt parken for til private utbyggere! Den 85 mål store Marienlyst-tomten til NRK ble solgt for 3,75 milliarder. Frognerparken er 460 mål — så kanskje 20 milliarder? Antagelig mer.

Vi ville fått et vakkert, offentlig, “digitalt parksystem” til en brøkdel av prisen.

10 favoritter denne uken

  1. Average UX improvements are shrinking over time
  2. Material Design har startet en YouTube-kanal
  3. Haptic teardown — volume slider
  4. - Fire utbredte myter om kundeopplevelse i B2B
  5. - Low/no-code is shifting power into the hands of the designer
  6. NGA offers cash prizes for tech that can identify a location by its sound
  7. Capacitivo: Contact-based object recognition on interactive fabrics
  8. Consumer barometer report 2020
  9. Ben Evans: Market definitions and tech monopolies
  10. How Discord (somewhat accidentally) invented the future of the internet

Tomme lokaler

Har du vært i Bogstadveien og Hegdehaugsveien i det siste?

Hvis nei: Good for you! Men hvis ja: Har du lagt merke til hvor mange tomme butikklokaler det er? Dette er Norges handlegate nummer én, og det er likevel tydeligvis vanskelig å drive lønnsom business der.

Hvem skal fylle lokalene? Det vet nok bare gårdeierne, som antagelig gambler på å opprettholde høye priser til epidemien er på tilbaketog og shoppingøkonomien — kanskje — kommer tilbake.

Men det kan også hende Amazon snapper til seg slike lokaler når de om ikke lenge antagelig kommer til Norge.

Fint og morsomt