6 ting vi har lært av ett år med kode24

Ha egen utvikler, lanser kjapt, blås i reglene - slik starter du noe nytt fra ingenting. ✨

Dette bildet ble på mange måter starten på kode24s til tider ivrige bruk av bilder av oss selv. Vi tok det for landssida vår, lenge før lansering, og var superkleint, men viste seg å funke. Å ikke ta seg selv høytidelig hjelper. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Dette bildet ble på mange måter starten på kode24s til tider ivrige bruk av bilder av oss selv. Vi tok det for landssida vår, lenge før lansering, og var superkleint, men viste seg å funke. Å ikke ta seg selv høytidelig hjelper. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Klokka er 13:37, den 17. september 2018.

Jørgen fyller de siste plast-stettglassene med Urge, mens jeg kikker nervøst rundt meg: Det begynner faktisk å komme endel folk til kantina i Aller-bygget på Hasle, til kode24s lanseringsfest.

Denne Slack-meldinga var vår formelle invitasjon til lanseringsfest. Hvorfor ikke. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Denne Slack-meldinga var vår formelle invitasjon til lanseringsfest. Hvorfor ikke. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Om man kan kalle en Slack-melding om gratis Urge og Kinderegg i kantina en lanseringsfest, da.

Vi hadde aldri gjort noe sånt før. Så vi tenkte hvorfor ikke.

Og i dag, 17. september 2019, har Jørgen og jeg gjort ting vi ikke har gjort før i nøyaktig ett år. Og forhåpentligvis lært ett og annet om det å starte noe nytt fra ingenting.

Her er det viktigste vi har lært av ett år med kode24.

Jørgen skuer utover lanseringsfesten for kode24. Vi hadde kjøpt inn altfor mye Urge, men det var ikke oss i mot. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Jørgen skuer utover lanseringsfesten for kode24. Vi hadde kjøpt inn altfor mye Urge, men det var ikke oss i mot. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#1: Lansér kjapt 🏃

Av rundt tusen prosjekter jeg har starta på i mitt liv, har jeg faktisk lansert rundt ti av dem. For det er alltid idéfasen og den spede begynnelsen som er gøyest, og det å faktisk bli ferdig som er kjipest.

Jørgen og jeg hadde også en sånn fase i fjor vår, ved siden av jobbene våre, med smidig startup-teori, turer til StartupLab på Blinderen og jobbing presentasjoner for styret i Aller Media.

Men da vi først fikk grønt lys, bestemte vi oss for å lansere etter bare to uker med fulltidsjobbing.

Derfor rakk vi aldri å reise fra "Wow, dette er en kjempeidé!" til "Shit, dette kommer aldri til å la seg gjøre! Og uansett tror jeg ikke dette var noen særlig god idé, heller". Vi hadde ikke tid.

Hadde vi rukket det, hadde kanskje kode24 havna i roteskuffen på GitHub, sammen med alle de andre avlyste prosjektene våre.

Her sender vi ut nyhetsbrevet med lanseringskonkurransen vår, fra JavaZone 2018. Vi lagde også flyers vi delte ut på konferansen for å spre ordet. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Her sender vi ut nyhetsbrevet med lanseringskonkurransen vår, fra JavaZone 2018. Vi lagde også flyers vi delte ut på konferansen for å spre ordet. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#2: Ikke bare lansér 🎁

Å lansere noe i 2019 kan bety å dytte koden til produksjon, hive noen tusenlapper på en Facebook-post og krysse fingra.

Men vi hadde lyst til at du fikk vite om kode24 fordi det var noe spennende, heller enn at en kjøpt algoritme tvang det på deg.

Løsningen ble en konkurranse, altså den hvor du måtte knekke passordet til Toms Hosting-serveren vår, så kode24 kom på lufta. Vi håpa den ville si litt om hvem vi var og hvor vi ville, skille oss fra resten av media-Norge og engasjere utviklere i ellers trøtte kontorlandskaper.

Etter 250 riktige svar, som var svimlende for oss på den tida, visste vi at vi hadde gjort noe riktig. Vi lærte også hvor lang tid det tar å sende ut 250 klistremerker til alle vinnerne. Akkurat det var en dårlig idé.

En eeeksklusiv titt bak scenene da vi tok kode24-bildene vi har brukt altfor mye siden den gang. Det du ikke ser er at kameraet står oppå et par ruller med tørkepapir, fordi vi aldri tør å be andre ta bilder av oss. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
En eeeksklusiv titt bak scenene da vi tok kode24-bildene vi har brukt altfor mye siden den gang. Det du ikke ser er at kameraet står oppå et par ruller med tørkepapir, fordi vi aldri tør å be andre ta bilder av oss. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#3: Bruk deg selv 🤳

Denne artikkelen er pepret med bilder av oss selv. Det er ofte kode24 generelt, også. Men det er egentlig ganske tilfeldig.

Her sitter Jørgen i kantina på IFI på Universitetet i Oslo og flikker litt på landssida som var kode24.no våren 2018. Vi hadde nettopp vært hos Startuplab, som Aller Media eier deler av. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Her sitter Jørgen i kantina på IFI på Universitetet i Oslo og flikker litt på landssida som var kode24.no våren 2018. Vi hadde nettopp vært hos Startuplab, som Aller Media eier deler av. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Da vi lagde landingssida til kode24.no, altså lenge før vi overhodet visste om det ble noe av, leste Jørgen en artikkel om oppstarter og landingssider: Visstnok ga det bedre resultater å bruke bilder av seg selv enn bare produktet.

Selv syntes jeg det var en superklein idé. Men jeg ble med, satt et kamera på et par pappesker og doruller i Dinsides testlab og tok et bilde vi kunne bruke på landssida. Og når vi først hadde det, brukte vi det et par andre steder, også.

Ett år senere har jeg ikke tall på hvor mange bilder av oss selv vi har brukt på kode24.no og i sosiale medier. Mange vil sikkert synes det er useriøst, kleint eller selvforherligende. Men jeg er ikke i tvil om at det å bruke oss selv, uhøytidelig og ofte humoristisk vel og merke, har fungert.

Veit du hvem folka bak et produkt er, og kanskje til og med liker dem litt, liker du produktet bedre, også.

Kan dette være det en nettavis skal gjøre? Ta julekuler i øra og legge ut bilder av det? Ja, det kan det, faktisk. Det bestemmer vi helt selv. Og dette har større effekt om du skal promotere en julekalender enn en skjermdump. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Kan dette være det en nettavis skal gjøre? Ta julekuler i øra og legge ut bilder av det? Ja, det kan det, faktisk. Det bestemmer vi helt selv. Og dette har større effekt om du skal promotere en julekalender enn en skjermdump. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#4: Definer deg selv 🙋

Jeg har aldri forstått hvorfor folk lanserer "Som produkt X, bare med Y". Om noe finnes fra før, så finn på noe annet.

Samtidig som det selvfølgelig finnes gode nettsteder der ute som skriver om norske utviklere, var vi bombesikre på at norske utviklere ikke følte at de hadde et nettsted som var bare deres. Så vi ville lage Norges første nettavis for utviklere - en enkel idé, som kan fylles med hva enn du vil.

Mange antok at vi skulle dekke rene nyheter som kunne interessere utviklere - det var vi kjapt ute med å avfeie. Det gjør andre enn oss mye bedre allerede. Så vi ville definere vårt eget nyhetsbilde, heller enn å følge alle andres.

Vi ville for eksempel skrive om hvordan ting ble skapt, ikke at de ble skapt. Vi ville finne nye løsninger for journalistikk, som Kodeløkka. Vi ville ha humor, fordi få andre norske medier tør. Vi ville ha færre, men bedre, artikler. Guider, skrevet av folk som kan ting bedre enn oss. Og konkurranser, spill og julekalendre, fordi det er gøy.

Med andre ord: Vi ville skrote alle antakelser om hva en nettavis er, og selv definere hva kode24 skulle være. Og den muligheten, til å definere seg selv, tror jeg mange flere kunne hevet seg over.

Da vi var på årets JavaZone sa vi at folk kunne be oss om kodekopper. Det var det bare én som gjorde, men det var verdt det. Alle trenger bekreftelse på at tallene i Google Analytics faktisk er ekte mennesker, og at bylinene på artikler faktisk er ekte mennesker, de også. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Da vi var på årets JavaZone sa vi at folk kunne be oss om kodekopper. Det var det bare én som gjorde, men det var verdt det. Alle trenger bekreftelse på at tallene i Google Analytics faktisk er ekte mennesker, og at bylinene på artikler faktisk er ekte mennesker, de også. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#5: Lag et brand 💎

Målet har hele tida vært å gjøre kode24 til noe mer enn bare en nettavis. Vi ville at kode24 skulle bli noe norske utviklere kunne samles rundt - uten å vite nøyaktig hva dette "noe" skulle være.

Logoen til kode24 har vært gjennom noen prosesser, for å si det forsiktig. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Logoen til kode24 har vært gjennom noen prosesser, for å si det forsiktig. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Første steg var uansett å lage et varemerke, med relativt banale midler som en særegen logo, et definert estetisk uttrykk og litt stæsj med logoen vår på. Noe så enkelt som et klistremerke å ha på laptop-en gjorde kode24 til noe mer håndfast enn bare en nettadresse.

Og har du et brand, åpner det seg plutselig flere muligheter, som nettopp å lage et fellesskap rundt merkevaren din.

Vi kunne helt sikkert gjort mer, og det kommer vi forhåpentligvis også til å gjøre. Men foreløpig har vi i det minste skapt Norges største Facebook-gruppe for utviklere, vi har engasjert utvikleravdelinger gjennom konkurransene våre, vi pusher logoen vår, og gjennom å sette flest mulig utviklere på trykk hver uke håper vi å skape en fellesskapsfølelse rundt selve nettavisa vår, også.

For når en utvikler med kode24-klistremerke på Mac-en og en kode24-kaffekopp i hånda får svar fra en Ukas Koder på et spørsmål i kode24-klubben, ja, daaa snakker vi.

Jørgen Jacobsen er ikke bare kode24s utvikler - han er halve kode24. Hvorfor har ikke flere det sånn? 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Jørgen Jacobsen er ikke bare kode24s utvikler - han er halve kode24. Hvorfor har ikke flere det sånn? 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#6: Ha egen utvikler 👬

Halve kode24-redaksjonen er utvikler, halve er journalist - Jørgen og meg, altså. Dette var viktig for å kunne lage godt stoff for utviklere, men også for å være så uavhengige som mulig i produksjonen av selve kode24.no og alt rundt.

Det er ingen tvil om at vi aldri i livet hadde fått til så mye på så kort tid om det ikke hadde vært for at vi har vår egen utvikler. Som også fungerer som sjefsdesigner, idémaker, grafiker, spillutvikler - det meste.

Her skisserer Jørgen det som skulle bli kodekrimmen forrige påske. Det var mye jobb, for oss begge, men ville tatt evigheter om ikke Jørgen dyttet ut kode først, og spurte etterpå. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Her skisserer Jørgen det som skulle bli kodekrimmen forrige påske. Det var mye jobb, for oss begge, men ville tatt evigheter om ikke Jørgen dyttet ut kode først, og spurte etterpå. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Jørgen er den type utvikler som koder først, tester etterpå og spør enda litt senere, etter å ha dytta koden ut i produksjon, om det egentlig var sånn vi ville ha det. Det betyr at vi kan gå fra idé til produkt på timen - og det må vi ofte.

At utviklere ofte sitter så langt fra produktene de utvikler, enten som innleide konsulenter eller i store avdelinger som må kode for mange ulike produkter, har jeg aldri helt forstått. Og jeg skjønner enda mindre av det nå.

Alle produkter fortjener egne utviklere.

(Når jeg først har deg her: Tuuusen takk til leserne, kildene, bloggerne, annonsørene, klubbmedlemmene og alle dere andre som bidratt til at kode24 kan feire ett år! Vi gleder oss til det neste. 💕 Også håper vi at du setter av to minutter til å si hva du synes om det første året vårt i artikkelen under, eller i kommentarfeltet under der, igjen.)