Trodde spillet skulle ta et par dager å kode

- Der tok jeg ganske feil! forteller utvikleren Abobakr Dyani, om spillet inspirert av Crowd City.

Abobakr Dyani driver webutvikler-firma på dagtid, og koder Unity-spill på kveldstid. 📸: Privat
Abobakr Dyani driver webutvikler-firma på dagtid, og koder Unity-spill på kveldstid. 📸: Privat Vis mer

Har du noen gang sett et spill og tenkt "dette skal jeg klare å gjenskape?"

kode24 sin kjære redaktør Ole Petter gjenskapte nylig sitt barndoms favorittspill: Bill Gates-kreasjonen Donkey, som 2 Cars, 1 road. Det tok han mye mer tid enn antatt, og han er langt fra alene.

I denne ukas utgave av Hobbykode snakker vi med 29 år gamle Abobakr Dyani.

På dagtid driver han utvikler-firmaet webnext, men på kveldstid koker han sammen et hobbyprosjekt inspirert av et velkjent indiespill.

Som egentlig skulle vært fort gjort, men ennå ikke er ferdig.

Arbeidspulten til Abobakr Dyani. 📸: Privat
Arbeidspulten til Abobakr Dyani. 📸: Privat Vis mer

#1. Hva har du bygd, og hvorfor?

Jeg har laget et mobilspill inspirert av Crowd City , bare med multiplayer.

Spillet går ut på at man beveger følgere - små menneskefigurer - rundt i en by, og skal slå ut andre spillere med større flokker av følgere.

Man samler følgere ved å dulte borti "sivile", og spillere med mindre følgere enn deg selv. Måten man slår ut andre spillere på er ved å dulte borti dem når de er tomme for følgere, så sant du minimum har én følger eller fler.

For å gi spillet litt mer dybde har jeg lagt til egenskaper som at spilleren blir oppgradert, og et utvalg av skins.

#2. Hvor lenge har du jobbet med dette hobbyprosjektet?

Jeg har holdt på i rundt 4-5 uker. Jeg estimerte at det kun ville ta 1 til 2 dager i starten, men der tok jeg ganske feil!

Før jeg begynte på spillet hadde jeg tatt et lite kurs på Udemy for 2D-spill. Det ga meg en grei innføring i hvordan selve Unity fungerer, og de matematiske konseptene bak 3D- og 2D-visualiseringen.

Da jeg startet på spillet ble det en god del lesing i Unity-dokumentasjonen, og om vektorer og geometri i matematikk for å bedre forstå hvordan det fungerer.

Må også nevne at Unity Community sin Discord har vært til stor hjelp, siden man raskt får svar av dyktige spillutviklere om man står fast.

«Jeg har holdt på i rundt 4-5 uker. Jeg estimerte at det kun ville ta 1 til 2 dager»

#3. Hvordan henger prosjektet sammen?

Spillet er laget i Unity og programmert med C#.

Det bruker foreløpig UNET-rammeverket som står for multiplayer-delen. Jeg jobber også med en database for å holde kontroll på poengsum, samt analyseverktøy for å se hvordan spillere bruker spillet, og hvordan det kan forbedres.

For databasen ser jeg for meg Firebase eller noe lignende. For analyse tror jeg det blir Unity sitt eget analyseverktøy.

Slik ser spillet til Abobakr Dyani ut. 📸: Privat
Slik ser spillet til Abobakr Dyani ut. 📸: Privat Vis mer

#4. Hva har vært den største utfordringen hittil?

Jeg har ikke møtt på noen skikkelig utfordringer ennå. Unity er såpass godt dokumentert at det skal godt gjøres å stå fast.

Den største utfordringen hittil har vært å løse problemet med å få spilleren til å være i en konstant bevegelse uten den hakkete bevegelsen når de skiftet retning.

#5. Hva er du mest stolt av i forbindelse med prosjektet?

Det jeg er mest stolt av er at spillet faktisk er gøy å spille.

Det skjer mye i spillet, og ytelsen er god til tross for at det er mye AI for botene, blant annet.

#6. Hva er status på prosjektet i dag?

Spillet er ikke lansert ennå. Jeg planlegger å slippe det mot nyttår.

Akkurat nå står det igjen litt implementasjon av multiplayer og ytelsesoptimering.

#7. Hva er fordelene med å ha et hobbyprosjekt?

Det er at man rett og slett har noe man liker å gjøre.

I tillegg lærer man masse, og møter andre kule folk med samme interesse.

Slik ser det ut når Abobakr Dyani koder. 📸: Privat
Slik ser det ut når Abobakr Dyani koder. 📸: Privat Vis mer

#8. Hva er planen fremover?

Hovedplanen er lansering av spillet mot nyttår.

Målet er å få mange til å spille det, så jeg kommer til å markedsføre aktivt før og etter lansering.

Videre vil jeg sørge for å holde spillet stabilt og optimert for Android og IOS.

Jeg kommer også til å teste nye egenskaper for å holde spillet spennende med tiden.