Sånn skal Lars lage 12 startups på 12 måneder

Tips til hvordan du også fullfører hobbyprosjektene dine, og kanskje til og med tjener penger på dem.

Lars Karbø humrer over at han foreløpig har tjent nok til et par kopper kaffe, men så er heller ikke poenget hans å bli rik av prosjektene sine - i alle fall ikke sånn med én gang. 📸: twitter.com/larskarbo
Lars Karbø humrer over at han foreløpig har tjent nok til et par kopper kaffe, men så er heller ikke poenget hans å bli rik av prosjektene sine - i alle fall ikke sånn med én gang. 📸: twitter.com/larskarbo Vis mer

"My goal is to create something that will change the world. I will do it step by step. First step is to create 12 startups and learn the tools of the 21st century."

Det skriver den selvlærte, 24 år gamle utvikleren Lars Karbø på hjemmesida si. Og det oppsummerer greia hans ganske greit.

Karbø er nemlig i gang med å starte 12 startups på 12 måneder. "Starte startups" som i å kode produkter som kan generere inntekter. Og "skal" som i at han har lovet det på tro og ære på 12xstartup.com.

- Jeg jobba tidligere for en ambisiøs startup, forteller Karbø i ukas kode24-timen.

Men han gikk lei, og begynte å føle seg utbrent - at det var slitsomt å jobbe mot ett mål, langt der framme, motstrøms, lange kvelder etter lange kvelder.

- Etter hvert ble jeg introdusert for en annen filosofi. Noe som ofte kalles "indie hacking". Solo-entreprenørskap. Hvor den eneste måten å ha suksess ikke er å lage én svær unicorn, men faktisk heller sikte mot å lage noe lite, forklarer han.

Mer om hva den filosofien innebærer hører du i ukas kode24-timen-episode. Men her har du Lars Karbø sine beste tips til hvordan du tar faktisk fullfører, og kanskje til og med tjener penger på, hobbyprosjektene dine.

Noe vi veit mange norske utviklere sliter med - oss selv inkludert.

«Du setter en dato og et tidspunkt for lansering, og jobber fram mot det.»

#1: Lov deg selv, og andre, å fullføre 🤞

Det er lett å miste troen på en idé. Det som fortonte seg som genialt forrige uke, virker kanskje idiotisk uka etter, og hele prosjektet ender opp som nok et uferdig repo på Github.

En enkel måte å unngå dette på, er å love overfor deg selv og folk rundt deg at du faktisk skal gi ut prosjektet du har starta på.

- Det er jo det jeg har gjort, i stor grad, og det funker bra, forteller Lars Karbø.

- Så det tror jeg er lurt, ja.

Du trenger ikke nødvendigvis starte din egen bevegelse med egne nettsider og intervjuer på podcast, slik Karbø gjør. Å dele prosessen, prate med venner og kolleger, og for eksempel poste på Product Hunt kan være enkle grep for å få presset du trenger.

- Det som er bra med Product Hunt er at ja, du du får du litt blest og litt brukere, men enda viktigere: Du setter en dato og et tidspunkt for lansering, og jobber fram mot det.

Lars Karbø har starta prosjektet sitt sammen med flere andre utviklere over hele verden, som han har blitt kjent med gjennom indie hacking-miljøet. Framdrifta deres kan man blant annet følge gjennom 12xstartup.com.
Lars Karbø har starta prosjektet sitt sammen med flere andre utviklere over hele verden, som han har blitt kjent med gjennom indie hacking-miljøet. Framdrifta deres kan man blant annet følge gjennom 12xstartup.com. Vis mer

#2: Ikke heng deg opp i teknologivalg 🤔

- Teknologi er litt "rabbit hole" for meg, sier Karbø, som lenge har lidd av det han kaller "tech-FOMO", altså en frykt for å gå glipp av ny teknologi.

- Jeg har vært veldig glad i å prøve ut nye moderne teknologier, men jeg prøver nå å være obs på at det ikke alltid er så produktivt, forteller han videre.

For å faktisk få ting gjort, holder han seg derfor mest mulig til de samme teknologiene. For eksempel React på frontend, hosting gjennom Netlify og betalinger gjennom Stripe.

- Det er masse som går igjen i prosjektene mine; om jeg lager en betalingsløsning på prosjekt nummer én, kan jeg bruke den samme løsningen på neste prosjekt, forklarer han.

- Ved det tredje prosjektet lærer jeg kanskje noe nytt, så går jeg tilbake til det første prosjektet og implementerer det der.

Demonstrasjon av FileParty.Vis merVis merVis mer Vis mer Vis mer

#3: Gi det ut uansett 📦

- Et av prosjektene jeg allerede har gjort, FileParty, gjorde jeg litt for å teste ut P2P-teknologi. Så, rett før jeg skulle gi det ut, ble jeg usikker på meg selv. Var dette nyttig i det hele tatt? sier Karbø.

Det er nettopp her mange hobbyprosjekter avgår med døden. Men da Karbø var i gang med 12 startups på 12 måneder-konseptet, måtte han gi ut produktet, som lot folk se på videofiler i synk, ala Netflix Party.

- Det som skjedde, var at en person som jobba i en videochat-startup tok kontakt med meg, og sa at dette var så kult at de kanskje ville implementere det i sin plattform, forteller Karbø.

- Dette var noe jeg hadde blitt ganske sikker på inni meg selv at var helt ubrukelig, men ble så et eksempel på at av og til må du bare få ting ut i verden og se hva som skjer.

Dessuten slår han et slag for å gi ut produkter som ikke er 100 prosent ferdig. Ellers blir du raskt sittende og pusse og pusse i all evighet, som igjen øker sjansen for at du aldri får gitt det ut.

- Gi det ut og kall det versjon 1. Så kan du gjøre det bedre og kalle det versjon 2. Når du har gjort det noen ganger, lærer du deg at ting ikke trenger å være perfekt.

«Det første jeg skjønte, var at jeg var nødt til å bli bedre på en del ting.»

#4: Vær villig til å lære andre ting enn koding 📚

Det var ikke sånn at Karbø ikke hadde prøvd å ha hobbyprosjekter før. Forskjellen nå, var at han skulle prøve å faktisk få noen suksesser, og kanskje til og med tjene penger.

- Det første jeg skjønte, var at jeg var nødt til å bli bedre på en del ting. Som å markedsføre en ting, selge en ting, forteller han.

- Ofte tenker man som utvikler at markedsføring og sånne ting "ikke er min identitet". Men jeg slutta å tenke sånn, og tenkte heller at dette noe jeg kan lære.

For Karbø sin del ble løsningen "12 startups på 12 månder"-konseptet. Men poenget er å være villig til å lære mer enn bare koding.

- 12 startups på 12 måneder blir et system som presser meg selv til å lære å ta en idé, bygge den, distribuere den, tjene penger på den. Hvordan gjøre alt dette best mulig.

Reklamevideo for ett av produktene Lars Karbø allerede har gitt ut - Slapper.Vis merVis mer Vis mer

#5: Gå utenfor komfortsonen 🤳

- Når du har laga noe ferdig, så er bare halve jobben gjort, mener Karbø.

Neste halvpart er å faktisk skaffe brukere. Og det er spesielt her Karbø håper å lære enda mer. Men noe har han lært allerede:

Finn morsomme måter å kommunisere produktet ditt på, vær kreativ, spre ordet i sosiale medier og Product Hunt, finn spesifikke brukergrupper på for eksempel Reddit for å kommunisere direkte til dem, og kanskje aller viktigst - gå ut av komfortsonen din.

Karbø bestemte seg for å bryte ut av sin tidligere i vinter, og fant ut at den beste måten var å prøve seg på det han så på som det mest ukomfortable sosiale mediet av dem alle: TikTok. Han bestemte seg for å lage én video hver dag, om "indie hacking" og koding.

Én av videoene gikk viralt, med over 150.000 visninger. Videoen handla om nettsida hans larslist.org, hvor man kan melde inn folk som heter Lars. Det er akkurat så dumt som det høres ut som, men blir faktisk enda dummere:

- Jeg fikk mange mange Lars-er, men det ble litt mye arbeid, for jeg hadde ikke automatisert noe som helst. Så vurderte å bare stenge sida, men så tenkte jeg "jaja, jeg lager heller en paywall!" For 5 dollar kan folk sende inn nye Lars-er, og folk har fortsatt å sende inn. Nå har jeg tjent kanskje 1.000 kroner på den. Jeg skjønner ikke hvorfor, men det er veldig morsomt!

- Og det viser at om du går utenfor komfortsona di, finner du ofte uventa ting, og får garantert lært litt av det du kan bruke på andre ting.

#6: Tør å be om penger 💰

- Det er litt ukomfortabelt å be om penger, innrømmer Lars Karbø.

På de tidligere hobbyprosjektene hans har han kviet seg mot det. Han har vær redd for å miste brukere, og kanskje til og med bli sett på som grisk og slem.

Men han begynner å bli flinkere på det nå, nå som han i utgangspunktet prøver å lage noe lønnsomt. Og blant annet la han inn et premium-abonnement på ett av prosjektene han allerede har gjennomført; Slapper.io.

- Etterpå gikk jeg inn på Stripe, og så at jeg hadde fått min første kunde. En "recurring subscriber", som betaler fem dollar i måneden. Det føltes veldig bra, smiler Karbø.

- Her var det en person som hadde hatt verdi av produktet mitt og følt at var verdt såpass masse. Og når har fått én, kan du få flere - og etterhvert kan det bli en bærekraftig ting. Og nå har jeg faktisk to, humrer han.

- Når du får folk til å betale for det du har lagd, gjør du en tjeneste til både deg selv og brukeren. Brukerne vil være mer investert, og du vil lage en bedre ting for henne. Det er en vinn/vinn-situasjon

«Det er litt som å kjøpe mange Lotto-kuponger.»

#7: Ikke forvent å bli millionær 💸

Lars Karbø har inntil videre ikke tjent mye penger på eventyret sitt. Med to betalende kunder på ett av prosjektene hans, har han omtrent råd til en kaffekopp eller to i måneden.

- Så jeg er i prosess med å starte som frilanser, forteller han i kode24-timen.

Men så var heller aldri poenget å bli rik. Han ser på prosjektet sitt som en langtidsgreie, med avkastning over tid. Og ikke nødvendigvis i kroner og øre.

- Jeg legger egentlig bare mange frø, som potensielt kan gi meg masse over lang tid. Om jeg følger systemet og blir bedre og bedre hver måned, er det bare et spørsmål om tid før jeg klarer å lage noe som gir meg inntekt, sier han.

- Og om jeg ikke klarer det, har jeg uansett veldig mange prosjekter og har lært sykt mye forskjellig som ser bra ut på en CV. Også gjør jeg masse forskjellige ting som gjør at jeg kommer i kontakt med mange muligheter, fortsetter Karbø.

- Så det er litt som å kjøpe mange Lotto-kuponger. Jeg vet ikke helt hva som kommer ut av det, men mest sannsynlig er det ett eller annet godt.