Den tilsynelatende stillstanden i kundestrømmen til Windows 11 fortsetter for andre måned, melder nettavisen The Register, og viser til tall fra annonseplattformen AdDuplex.
Satya Nadella, administrerende direktør i Microsoft, uttalte i sin Q3-inntjeningssamtale at bedriftsadopsjonen av operativsystemet skjedde "i et raskere tempo enn noen tidligere utgivelse".
Men dømmer man etter data fra både AdDuplex og Lansweeper, må disse tallene starte fra et svært lavt utgangspunkt, som The Register skriver.
Microsoft med typet JavaScript, Twitter ikke overbevist
Henger etter
Ifølge tallene fra AdDuplex har bruksandelen av Windows 11 økte med mindre enn 0,4 prosentpoeng i april - fra 20 prosent til 20,4 prosent av alle Windows-brukere med enten Windows 10 eller 11.
Dette er en liten økning sammenlignet med tallene fra mars, som viste en økning på 0,2 prosentpoeng.
Ifølge The Register er dette en klar indikasjon på at det er svært usannsynlig med en eksplosiv vekst for operativsystemet - og dens krevende liste over maskinvarekrav.
Andelen av den nyeste versjonen av Windows 10, 21H2, vokste fra å ha en andel på 28,5 prosent forrige måned til 35 prosent denne måneden.
Microsoft: - Vi bruker ikke lenger passord
Skjevfordeling
I fjor uttalte AdDuplex-sjef Alan Mendelvich til The Register at AdDuplex sine tall viste at forbrukermarkedet for PC sto for hovedvekten av oppgraderinger.
Ifølge Mendelevich er det "langt mer sannsynlig at de oppgraderer ved første anledning".
Nettavisen mener at dette forklarer vekstnedgangen de siste månedene. Forbrukere som kan oppgradere, har oppgradert.
Bedrifter er derimot gjerne mer forsiktige når det kommer til enhver større endring av operativsystemer. Vanligvis venter de i ett til to år før de oppgraderer.
Resultatet er bare enda mer forvirring rundt Microsoft sine utsagn om at stadig flere organisasjoner tar i bruk operativsystemet, skriver The Register, som har kontaktet Microsoft for å rådataene bak Microsoft-direktør Nadellas påstander - foreløpig uten å lykkes.