Regjeringen utreder nytt teknologifag i skolen, men har ikke hastverk

Før det kan bli snakk om noe teknologifag, så må elevene mestre lesing, skriving og regning, sier kunnskapsministeren.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) under den muntlige spørretimen i Stortinget onsdag. 📸: Stian Lysberg Solum / NTB
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) under den muntlige spørretimen i Stortinget onsdag. 📸: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer

I fjor høst varslet digitalisering- og forvaltningsminister Karianne Tung at hun ønska å få på plass et nytt teknologifag i skolen.

Onsdag ble det bekrefta at regjeringen jobber med å utrede et nytt fag innen teknologi.

Men det viktigste er først å sikre at de minste kan lese, skrive og regne, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.

En grunnleggende ferdighet

– I dag er lesing, skriving, regning, muntlig framføring og digitale ferdigheter de grunnleggende ferdighetene, sa kunnskapsminister Nordtun i spørretimen i Stortinget onsdag.

Hun ble spurt av Venstres Ane Breivik om hvilke endringer regjeringen jobber med i læreplanene.

Kunnskapsministeren fortalte at regjeringen utreder et eget teknologifag for å sikre de digitale ferdighetene til elevene, men understreket at andre fag må prioriteres høyere først.

Må bli gode i andre fag først

Mens Tung i fjor høst uttalte at det var «på høy tid» å få på plass faget, er Nortun tydelig på at det er andre ting som må få fokus først.

– For de minste er det faktisk viktigere at de kan lære seg å lese og regne og skrive, sa Nordtun, og fortsatte:

– Først når de kan det, når de har full sats på det, full kvalitet i det arbeidet, full oppmerksomhet til det, så kan de bli steingode i digitale ferdigheter,

Nordtun viste også til at regjeringen allerede har gjort endringer i læreplanene i matte på videregående.