Fire ganger i høst har det norske folk opplevd begrensede eller ingen mulighet til å kontakte nødetatene.
Nkom gransker hendelsene, og varsler nå at de kommer med rapport før jul.
– Utvidet i flere runder
– Allerede etter første hendelse 29. august varslet Nkom tilsyn mot Telenor, sier John-Eivind Velure, som er direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
– Dessverre har flere hendelser før til at tilsynet er utvidet i flere runder, og det tar derfor lengre tid å ferdigstille denne, fortsetter han
Det siste av de fire tilfellene var onsdag i forrige uke. Fra 10-tiden til 16-tiden var det tidvis vanskelig å komme gjennom til nødnumrene, og i tillegg lang oppkoblingstid for vanlige samtaler.
Strømbrudd tok ned nødnumre, for fjerde gang: «Uakseptabelt»
Offentliggjør hovedfunn før jul
Telenor beklaget feilen, som skyldtes strømbrudd på en sentral, under det som var planlagt vedlikehold. De har uttalt at de skal snu hver stein for å sikre at det ikke skjer igjen.
Trøbbelet har ført til en debatt om hvorvidt Norge bør ha flere enn én leverandør knyttet til nødnumrene. En rekke land har flere leverandører for å sikre tilgang til nødnumrene i en krisesituasjon. Dette er ett av flere elementer i Nkoms tilsyn av Telenor.
– Vi forstår at mange har behov for å få svar på hvorfor dette har skjedd, og hva konsekvensene blir for Telenor. Vi kan forsikre om at vi jobber så effektivt og grundig som mulig. Vi planlegger å ferdigstille tilsynsrapporten før jul. I den sammenheng vil vi offentliggjøre våre hovedfunn og foreløpige konklusjon i saken, sier Velure.