Huawei deler ut tusenvis av dollar til apputviklere
Tidligere denne uka ble det kjent at Sverre Magnus starter på Elvebakken videregående skole i Oslo.
Han følger dermed i fotsporene til storesøster Ingrid Alexandras som startet på studiespesialisering i fjor.
Skolen er blant et knippe osloskoler som har en nedre poenggrense på over 50 poeng for studiespesialisering.
«Hos oss vil prins Sverre Magnus få være en helt vanlig elev.»
Nedre poenggrense for informasjonsteknologi og medieproduksjon lå på 43,1 i år.
Det gjør Elvebakken til den skolen med høyst karakterkrav i IT-fag i Oslo, ifølge utdanningsetaten.
Men rektor Camilla Hauren Leirvik ved Elvebakken er ikke i tvil når kode24 spør om prinsen vil ha fordeler på grunn av sin sosiale bakgrunn.
– Hos oss vil prins Sverre Magnus få være en helt vanlig elev.
Programmering og teknologi
- Jeg ble interessert i koding gjennom musikk
Og som elev skal den unge prinsen gå gjennom kommunikasjon, design, enkel programmering og bruk av digital verktøy og teknologi det første skoleåret.
Mens ved starten av det andre skoleåret vil Sverre Magnus kunne fordype seg en av to retninger.
Enten informasjonsteknologi eller medieproduksjon.
Noe som betyr at vi Norge kan få sin første kongelige utvikler med fagbrev.
«Alle er en del av det samme fellesskapet»
Fagbrev
Klonet Netflix fra scratch
– Det er hyggelig av prins Sverre Magnus har valgt Elvebakken når han nå skal gå på videregående skole, sier rektor Rektor Camilla Hauren Leirvik ved Elvebakken skolen.
Studieløpet vil gi prinsen mulighet for både læretid og fagbrev, noe skolens rektor er svært positiv til.
-Det nye utdanningsprogrammet Informasjonsteknologi og medieproduksjon er spennende, godt søkt og gir gode muligheter til videre utdanning og arbeid.
Men Hauren påpeker likevel at Sverre Magnus ikke vil ha noen fordel overfor de andre elevene.
Hun legger ved at slottet og regjeringen skal stå for sikkerheten, mens skolens fokus er å være en god plattform for læring.
– På Elvebakken behandler vi alle elever likt. Alle er en del av det samme fellesskapet, sier hun.
Og legger til:
– Samarbeid og det å gjøre hverandre gode er grunnverdier i skolen, noe som også preger hvordan skolen jobber med læring både sosialt og faglig.