Norske utviklere bruker 90 prosent av penga i USA
– At USA er så dominerende var overraskende, sier Cardboard om tallene deres. For nesten 60 prosent av norske utviklere vil kutte ned avhengigheten.
Helt siden Donald Trump tok over som USAs president i starten av året, med alt det har involvert av mangfolds-angrep og tollkriger, har mange norske utviklere sagt at de vil kutte ned avhengigheten av amerikanske tjenester.
I årets lønns- og trivselsundersøkelse fikk kode24 2.000 norske utviklere til å ta stilling til påstanden: «Jeg ønsker å bruke færre tjenester fra USA.»
- 21 prosent er uenig.
- 22 prosent vet ikke.
- 58 prosent er enig.
Flertallet av norske utviklere vil altså bruke færre amerikanske tjenester.
Men kode24 kan nå vise tall som tyder på at de aller fleste kronene som betales av norske teknologiselskaper fortsatt går til nettopp amerikanske selskaper.
Og pent få brukes i eget land.
0,63% til norske selskaper
Det norske selskapet Cardboard lager en tjeneste som gjør det enklere for selskaper og utviklere å betale SaaS-regningene sine. Kortbetaling av alt fra servere til KI-tjenester og verktøy kan gjøres gjennom Cardboards tjeneste.
De aller fleste kundene deres er foreløpig norske, og kode24 har derfor bedt selskapet om å se på hvor pengene deres går. De eksakte tallene må selvfølgelig tas med en klype salt, men gir en god indikasjon på hvordan det står til i norsk teknologibransje.
Blant kronene som går til de 100 største tjenestene i omsetning hos Cardboards kunder, som også utgjør det aller meste av totalsummen, går:
- 91 prosent av disse pengene til amerikanske selskaper.
- Selskapene i USA utgjør også 83 av de 100 selskapene som får mest penger.
- 0,63 prosent av pengene går til norske selskaper.
- Selskapene i Norge utgjør bare 3 av de 100 selskapene.
– Det er ikke overraskende at tallet er stort, men at USA er så dominerende var overraskende, sier CEO Ole Daniel Nitter i Cardboard til kode24.
USA dominerer
En annen måte å se på tallene fra Cardboard på, er å se hvor mange abonnementer som betales til selskaper som befinner seg i USA. Altså uavhengig av hvor mye penger som brukes på dem.
Blant de 102 tjenestene med flest abonnementer, er:
- 73 av dem i USA, som dermed også totaldominerer denne lista.
- 4 av dem i Norge, som havner på andreplass.
- På tredjeplass havner Israel, med 3 tjenester.
Blant de norske tjenestene norske utviklere sender penger til, finner vi blant annet Riff fra Databutton, Domeneshop og Kahoot. Også Huma og Serverbolt skal ha mange kunder.
Men omsetningsmessig er de altså små; som sagt bare 0,63 prosent av pengene Cardboards kunder bruker.
"Ikke helt mørkt"
Alle listene til Cardboard domineres altså av amerikanske giganter: Store summer til hosting fra Google, Microsoft og Amazon, og mange abonnementer på tjenester som Slack, Notion, Figma og Cursor.
Pengene til Europa og resten av verden er fordelt på mange, mindre tjenester. Som danske Cookiebot, kanadiske 1password, australske Canva og Atlassian, tyske n8n og Hetzner, og tsjekkiske JetBrains.
– Hva tenker dere om at så lite av pengene går til vårt eget land, Norge?
– Det hadde jo selvfølgelig vært bedre om vi kunne tatt en større plass, svarer Nitter.
– Men nå tror jeg at bildet vi presenterer er noe farget av at vi gjør kredittkortbetalinger, og dermed ikke får med tjenester som betales på faktura, påpeker han, og viser til for eksempel regnskapssystemer, HR og logistikk som tjenester som ofte betales utenfor Cardboard.
Nitter viser også til en PwC-rapport over norske B2B-SaaS-selskaper, hvor 262 selskaper sies å omsette for over 60 milliarder kroner.
– Så bildet er ikke helt mørkt! sier Nitter.
Fra mindre markeder, og med dårligere finansiering, er ikke forutsetningene de samme.
Vanskelig, men mulig, å konkurre
– Det blir fort til at man velger de internasjonale produktlederne, og de er amerikanske, oppsummerer Nitter.
– Ja, hvor mye av deres egne utgifter går til USA?
– Vi er nok i tråd med den overordnete statistikken. Men vi bruker selv blandt annet norske Riff, Adminkit, Bård og Vouch - alle supergode løsninger!
– Som et SaaS-selskap selv; hva tenker dere om hvorfor ikke Norge klarer å skape selskaper som kunne tatt en større del av kaka?
– Vi må tørre å tro på at det er 100 prosent mulig! Noen viser allerede vei, og jeg føler et sterkt momentum i Norge omkring det å være mer ambisiøs, svarer Nitter.
– Men gitt et enormt hjemmemarked i USA, og svært sterk finansiering, er de amerikanske selskapene svært gode på å bygge produkter, og best in class på Go-To-Market. Fra mindre markeder, og med dårligere finansiering, er ikke forutsetningene de samme, fortsetter han.
– Det sagt; Sverige og Stockholm viser at det er mulig, se for eksempel på Lovable, Legora og Tandem Health som har tatt globale posisjoner på svært kort tid. Vi ser også lovende kandidater i Norge, for eksempel 1X er jo et helt rått selskap. Ellers er det jo store selskaper som Consigli, Cognite, Sanity, Spacemaker som har vist at det er mulig. Og selv gir vi også full gass nå, med Cardboard!