Norsk forskning: Datatrøbbel kan gi økt sykefravær

Statens arbeidsmiljøinstitutt mener problemer ved innføring av nye IT-løsninger kan kobles til økt sykefravær, melder FriFagbevegelse.

Problemer med nye teknologiske verktøy kan føre til økt sykefravær, mener Stami. 📸: Shutterstock / NTB
Problemer med nye teknologiske verktøy kan føre til økt sykefravær, mener Stami. 📸: Shutterstock / NTB Vis mer

Få ting ødelegger arbeidsdagen mer enn tekniske problemer, og innføring av ny teknologi på jobben er intet unntak.

Nå viser det seg at problemer med nye IT-løsninger også kan bidra til at sykefraværet øker, skriver FriFagbevegelse.

Ny forskning fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) mener nemlig å finne en sammenheng mellom «teknostress» og sykefravær.

Trøbbel svekker selvfølelsen

Seniorforsker Jan Olav Christensen ved Stami, sier at sammenhengen er helt tydelig: Å innføre ny IKT-teknologi på arbeidsplassen kan øke risikoen for sykefravær blant de ansatte.

– Det kan høres litt rart ut at litt tekniske utfordringer på jobben henger sammen med sykefravær, sier Christensen til FriFagbevegelse, og fortsetter:

– Men det er mye forskning som viser at små hindringer i hverdagen kan ha mye å si for helsa.

– Vi mennesker har behov for å føle at vi er flinke.

Christensen poengterer at det kan gå ut over selvfølelse og mestringsfølelse, hvis teknologiske problemer eller utfordringer hindrer deg i å nå mål.

Kan føle på utrygg jobbframtid

Og om du får dårligere selvfølelse og mestringsfølelse, kan det lede videre til mer utrygghet.

Det kan igjen føre til at ansatte begynner å stresse og bekymre seg for sin egen jobbframtid. Dette er trolig en viktig faktor, ifølge Christensen.

– Hvis du i utgangspunktet tenker at det er vanskelig å henge med på den teknologiske utviklingen og opplever hindringer knyttet til det, er det fort gjort å bli utrygg på framtida og om kompetansen strekker til, forteller han til avisa.

Christen er samtidig tydelig på at det er mulig å redusere risikoen, ved å sørge for god teknisk støtte, og passe på god opplæring i forkant.

For dersom ansatte først har hatt mye tekniske problemer i arbeidshverdagen, var det liten nytte i god teknisk støtte. Det var mer effektivt å gi grundig opplæring og teknisk støtte i forkant, for å hindre at problemene oppsto.