Nordea bekrefter at de tirsdag ble rammet av et dataangrep som skapte problemer for bankens mobil- og nettbank i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
DDoS-angrep
Nordea bekreftet tidligere denne uken at de hadde tekniske problemer. Onsdag bekrefter de at det dreide seg om et angrep, som de beskriver som et målrettet tjenestenektangrep.
– Årsaken til problemene var et DDoS-angrep, et såkalt tjenestenektangrep som består i at man bombarderer serverne med så mange henvendelser at de får problemer med å fungere, sier Nordeas kommunikasjonssjef i Norge, Christian Steffensen, til Dagens Næringsliv.
Han sier onsdag at bankens tjenester skal fungere som normalt igjen.
Cyberkrigen i Ukraina kan ramme norske virksomheter: - Vær forsiktige
Blitt håndtert
– Angrepet er blitt håndtert, og vi har klart å sikre at innlogging er mulig igjen nå, sier Steffensen.
Han vil ikke spekulere på årsaken til dataangrepet, og vil heller ikke bekrefte eller avkrefte om saken er anmeldt. Han sier imidlertid at det er naturlig at de rapporterer til tilsynsmyndigheter.