– Vi ser at mange bedrifter prøver seg fram nå. Det er helt nødvendig. Absolutt alle må forstå verdien av kunstig intelligens, uansett hva de jobber med. Hvis ikke risikerer vi å havne bakpå, sier administrerende direktør Ole Erik Almlid i NHO.
Kun 5 prosent av NHOs medlemsbedrifter som tok del i organisasjonens medlemsundersøkelse i juli, svarte at kunstig intelligens er en gjennomgripende del av deres bedrift.
Av de 2295 spurte svarte 52 prosent at de tester ut KI i deler av forretningen, mens 41 prosent svarte at de i begrenset grad bruker KI og har enkeltansatte som tester ut KI-verktøy i hverdagen.
– Vil endre måten vi jobber på
– Kunstig intelligens vil endre måten mange av oss jobber på, sier administrerende direktør Øystein E. Søreide i Abelia.
Abelia er foreningen for kunnskaps- og teknologivirksomheter i NHO.
Han sier norske bedrifter ligger langt bak nabolandene når det kommer til bruk av KI, og at det trengs et løft. Det er også store bransjeforskjeller når det kommer til hvem som bruker KI og hvem som ikke gjør det.
Innen finans svarer 43 prosent at de bruker KI i sin daglige drift, mens det innen sjømatnæringen er 27 prosent som svarer det samme, ifølge NHO. Innenfor helse- og velferdsbedriftene er andelen imidlertid kun på 6 prosent.
Flere vil ha kursing
Ifølge NHO har 92 prosent av bedriftene ingen retningslinjer for bruk av kunstig intelligens.
Kun 23 prosent planlegger kursing for å dra mer nytte av KI, men samtidig oppgir 43 prosent at de savner informasjon eller opplæring om hva KI kan gi av muligheter.
– Bedriftene bør vurdere retningslinjer for bruk av kunstig intelligens, sier Almlid.
– KI utfordrer oss på kritisk tenkning og kildekritikk. Mennesker må alltid ha siste hånd på verket dersom KI brukes i alt fra rekruttering til utforming av tekst, betrygger han.
Regjeringen har varslet at de planlegger å sette av over én milliard kroner til forskning på kunstig intelligens og digital teknologi de neste fem årene.