Metoden bak Odas suksess, Patagonia om bærekraft, UU-bot til UiB

Ukas viktigste nyheter om teknologi og design.

📸: Oda
📸: Oda Vis mer

En av klodens viktigste begivenheter den siste uka har utvilsomt vært FNs klimatoppmøte i Glasgow, der rundt 25 000 politikere og aktivister møttes for å diskutere klimautfordringene.

I den forbindelse delte Beth Thoren, environmental action and initiatives director i Patagonia, på tirsdag et innlegg, der hun ga en lang og tankevekkende forklaring på hvorfor Patagonia ikke bruker ordet bærekraft.

«Fordi vi anerkjenner at vi er en del av problemet», skriver hun.

Patagonia har for lengst etablert seg som et stjerneeksempel på bærekraftig merkevare. Til tross for målrettet og iherdig innsats gjennom flere år, har selskapet imidlertid ikke sjans til å nå flere av bærekraftsmålene sine, som for eksempel kun å bruke fornybare eller resirkulerte materialer i produktene sine innen 2025.

Hvorfor? Fordi de ikke klarer det alene.

Helt til slutt i artikkelen kommer Thoren med to klare oppfordringer:

  1. Til beslutningstakerne i Glasgow: «Set global standards for carbon accounting and offsetting. Right now, it’s wild out there, with a lack of clarity that just feeds greenwashing and delays meaningful action.»
  2. Til bedrifter: «Join us in cutting through the blah, blah. Our voices are stronger when we speak together.»

7 andre saker du bør få med deg

  1. There’s something fishy about Facebook’s pivot on facial recognition
  2. Datatilsynet kan ikke stå inne for å være på Facebook
  3. Design is not art, and UX is not design
  4. Metoden bak Odas suksess — og hvorfor flere bør ta i bruk tjenestedesign
  5. China’s personal data protection law kicks in today
  6. Universitetet i Bergen (UiB) får dagbot etter tilsyn
  7. Managing a Distributed Team Through Natural Disasters (And Other Crises)

Fint og morsomt