Meta vil droppe politisk reklame i EU
Ifølge tech-giganten stiller EU uholdbare krav, som gjør at Meta slutter med politisk reklame i EU.
Facebook- og Instagram-eier Meta sier de føler seg tvunget til å endre reglene om politisk reklame på plattformene sine på grunn av nye EU-regler.
Forbudet mot politisk reklame på Metas plattformer trer i kraft i oktober, sier selskapet fredag.
Dermed ser det ut til å få liten effekt på den norske valgkampen.
– Et uholdbart nivå
EU-regelverket TTPA, som trer i kraft 10. oktober, krever at sosiale medier-plattformer må merke politiske reklamer og oppgi hvem som har betalt for dem, og til hvilken valgkamp, folkeavstemning eller lovgivningsprosess de er knyttet til.
Reklamene må lagres i en database, og de kan kun rettes mot brukere under strenge betingelser.
– Dessverre innfører TTPA betydelige, ekstra forpliktelser for våre prosesser og systemer som skaper et uholdbart nivå av kompleksitet og juridisk usikkerhet for annonsører og plattformer som drifter i EU, sier Meta i en uttalelse.
I en lengre bloggpost presiserer Meta at endringene vil tre i kraft fra tidlig oktober. Enn så lenge tillater Meta omfattende politiske reklamer i Norge, ifølge blant anna NRK.
TTPA er ikke innført i Norge, ifølge Lovdata.
Kommer etter skandale
Ifølge EU har regelverket som mål å øke åpenheten rundt reklamer på nett etter den såkalte Cambridge Analytica-skandalen, som kom for dagen i 2018.
Cambridge Analytica var et konsulentfirma som urettmessig fikk tilgang til personopplysninger fra millioner av Facebook-brukere, som ble brukt til målrettet politisk reklame.
Flere Meta-topper, inkludert toppsjef Mark Zuckerberg var nylig saksøkt for sin rolle i skandalen, men saken ble løst med et forlik.
Tidligere har også Google sagt at de skal hindre politisk reklame på sine plattformer i EU fra og med oktober på grunn av de nye reglene.