
Meta gir seg ikke – saksøker Datatilsynet
Mener tilsynets forbud mot atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram er ugyldig.
Meta saksøker Datatilsynet for andre gang. Selskapet mener tilsynets forbud mot atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram er ugyldig.
Datatilsynet slo i juli fast at Metas overvåking av Facebook- og Instagram-brukere for atferdsbasert markedsføring var ulovlig.
Meta, som eier plattformene, mener imidlertid at Datatilsynet ikke hadde adgang til å gjøre dette og at vedtaket derfor er ugyldig.
Rettssak i 2024
Tilsynet ila også selskapet dagbøter på 1 million kroner. Meta mener også disse bøtene må oppheves.
Rettssaken vil trolig finne sted en gang i 2024, skriver Datatilsynet.
Meta og Datatilsynet møttes i Oslo tingrett tidigere i høst. Da ba Meta om en såkalt midlertidig forføyning mot Datatilsynets vedtak. Tingretten tok tilsynets side og mente at Meta ikke hadde tilstrekkelig grunn til å be om forføyning.