Lager info-kiosker: - omsetningsrekord under pandemien

Daglig leder i Procon Digital AS, Tor-Arne Lie Jensen, ble mektig lei av både koronaen og de dårlige smittevern løsningene.

Tor-Arne Lie Jensen leder Skedsmo-baserte Procon Digital AS. 📸: Robert S. Eik
Tor-Arne Lie Jensen leder Skedsmo-baserte Procon Digital AS. 📸: Robert S. Eik Vis mer

Du har sikkert brukt et av produktene til Procon Digital AS på Skedsmokorset. De utvikler digitale selvbetjente, interaktive infokiosker og plasserer der folk ferdes.

— Disse modulene kan være som den vi har på Strømmen storsenter, skjermene med digitale kart. De har stått der i ni år med samme utstyret, og med over fem millioner klikk hvert eneste år. Det tåler juling, og selvfølgelig innholds løsningen vår som vi utvikler videre, sier Jensen.

Men i starten av pandemien sa det plutselig stopp.

«De har stått der i ni år med samme utstyret, og med over fem millioner klikk hvert eneste år.»

Kundene forsvant plutselig

Daglig leder og de ansatte i firmaet, måtte snu seg rundt og tenke nytt. Kundene hadde blitt borte på et blunk, fremtiden så ikke veldig lys ut i begynnelsen av koronapandemien. Allikevel valgte de ikke å permittere ansatte. De har heller ikke søkt noen kompensasjonsmidler fra staten.

— Vi satte igang da med å utvikle en digital smittevernkiosk, sier Jensen.

I begynnelsen av pandemien kjørte daglig leder rundt omkring på Østlandet etter antibac.

— Jeg satte meg i bilen rett etter nedstegningen og kjørte til alle apotekene for å kjøpe håndsprit og overflatesprit, men alt var utsolgt. Jeg tenkte at, hvis jeg ikke får tak noe så må jeg stenge bedriften. I stedet heiv vi oss rundt og begynte å utvikle noe selv, sier Jensen.

— Men gud vet hvor mange hundre liter håndsprit vi har brukt. Det er ikke lite.

Etter noen måneder hadde de en prototype klar som ble satt ut på Skedsmo kjøpesenter. Og etter et par måneder med testing, startet firmaet med masseprodusering av produktet.

Bestillingene rant inn.

Produktet som har fått navnet Procon DigiClean har ifølge selskapet bestillingslister fra kunder i hele Norge.

Med utgangspunkt i programvaren og produktene de allerede hadde på plass la de rett og slett til en berøringsfri laserstyrt håndspritdispenser i tillegg.

— Enkelt forklart har vi bare lagt til dysene. Vi satt inn et laser-system og en fem-liters tank med håndsprit. Når den begynner å bli tom sender den en mail, så man behøver ikke sjekke om den er tom hele tiden, sier Jensen.

Den digitale helseverten på Solfjellshøgda helsehus i Oslo. 📸: Robert S. Eik
Den digitale helseverten på Solfjellshøgda helsehus i Oslo. 📸: Robert S. Eik Vis mer

Helsevert med GDPR

På Solfjellshøgda helsehus i Oslo har de plassert en av sine digitale helseverter - Procon Digiclean.

— Pårørende og besøkende er godt fornøyde med løsningen, der både ansatte på helsehuset og ansatte hos Procon Digital har hatt en løpende oppfølging av brukerne på stedet. Dette har også resultert i endringer i brukergrensesnittet etter installasjon, slik at innholdsløsningen er blitt bedre tilpasset denne brukergruppen.

Her registreres alle som besøker helsehuset, i tillegg har administrasjonen tilgang til full smittesporing der all innregistrering blir kontinuerlig lagret i 14 dager.

Men det var én viktig detalj som måtte vekk.

— I begynnelsen var besøkende vant med å skrive seg inn i en bok ved ankomst, som også skulle brukes ved smitte sporing.

— Hvis man gjør slik, bryter man all GDPR, den sier at man ikke skal blottlegge personopplysninger. Men i en digital løsning, gir man kanskje én person tilgang til smittesporing oversikten. På den måten ligger ikke dette offentlig, sier Jensen.

De har også fått lagt til én ny løsning.

— Det er «taxi-knappen», taste inn telefon nummeret ditt, så vet taxien hvor den skal kjøre.

— På landsbasis har vi inngått en avtale med Oslo Taxi, som har en løsning som heter «taxi-fix», den snakker digitalt med over fire tusen drosjer over hele landet. Som gjør at vi kan levere denne taxi løsningen på våre enheter over hele landet, sier Jensen.

ProCon Digital leverer løsninger til kjøpesentre også. Her fra Strømmen Storsenter. 📸: ProCon Digital
ProCon Digital leverer løsninger til kjøpesentre også. Her fra Strømmen Storsenter. 📸: ProCon Digital Vis mer

Alene i markedet

2020-regnskapet viser en omsetningsvekst på åtte millioner kroner og et rekordstort overskudd på over fire millioner kroner.

Procon Digital har nå levert sine digitale løsninger til 72 norske kommuner, 200 bankkontorer i Norge og Sverige, de fleste norske sykehus og 350 legekontorer i Norge. Nylig ble to kommunekontrakter i Sverige signert.

— Vi er stort sett alene med det vi gjør. Det skyldes at markedet ikke er stort nok for mange, det er mange som har prøvd seg og ikke lykkes.

— Det vi har opplevd mange ganger er at vi lager løsninger som ikke finnes andre steder. Det skyldes rett og slett at vi har god fantasi med god plattform i bunn som vi har klart å skape etterhvert, sier Jensen.

Procon Digital håper på økning i år også.

— Vi har hatt vekst i alle våre produktområder. Kommuner, bank og helsevesen er vårt hovedmarked. For 2021 sikter vi mot en omsetning på 25 millioner, forteller Jensen.

Landsdekkende

Procon Digital AS, er ikke bare på kjøpesenter, men levere digitale løsninger til kommuner, banker, sykehus og legesentre over hele landet.

— Vi har våre digitale løsninger på de aller fleste sykehusene her i landet, alle sykehusene i nord norge. Vi har levert denne løsningen sammen med DIPS som driver med elektroniske pasientjournaler. Ved ankomst registrerer man seg, følges gjennom sykehuset og betaler når man går. Alt gjennom systemet vårt.

Hvordan ivaretar dere sikkerheten til pasientene?

— Procon Digital HelseVert er en skybasert løsning som ikke er koplet inn på helsehusets egne IT-systemer. Løsningen er således frittstående, og inneholder ingen personsensitive opplysninger, svarer Jensen.