kode24 fortsetter veksten: – Vi er så glade i leserne våre!

MBL-tallene viser nok et kvartal med vekst for kode24.

kode24s grunnleggere Jørgen Jacobsen og Ole Petter Baugerød Stokke. 📸: Dan Kopf Pedersen
kode24s grunnleggere Jørgen Jacobsen og Ole Petter Baugerød Stokke. 📸: Dan Kopf Pedersen Vis mer

Mens norske utviklere gjerne skryter av trafikktall fra verktøy som Google Analytics eller Plausible, skryter norske medier av de såkalte MBL-tallene.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) utarbeider dem hvert kvartal, basert på en blanding spørreundersøkelser og faktiske trafikktall, for å måle daglige lesere av norske nettaviser. Altså faktiske personer, ikke for eksempel antall cookies.

Og når MBL legger fram sine ferske tall i dag, viser det seg at veksten vår fortsetter inn i første kvartal av 2025.

«Superstas!»

– Dette er superstas! Vi er så glade for, og glade i, de fantastiske leserne våre. Ikke bare leser de, men de bidrar i alt fra lønnsundersøkelser til leserinnlegg og kommentarfelt, sier kode24-redaktør Ole Petter Baugerød Stokke.

MBL-tallene viser at:

  • kode24 hadde en «daglig dekning» på over 6.000 personer i første kvartal av 2025. Dette er 11 prosent flere enn kvartalet før.
  • Siste kvartal i 2024 hadde vi en daglig dekning på nesten 5.500 personer, som da var 15 prosent høyere enn kvartalet før der igjen.

Disse tallene er forøvrig lavere enn tekniske tallene våre, hvor trafikken til kode24 per nå ligger på mellom 10.000 og 20.00 unike brukere om dagen.

Vekst ellers i Aller

SOL styrker posisjonen sin og har klatret fra 18. til 15. plass på topplisten over Norges største nettsteder fra siste kvartal i 2024 til første kvartal 2025.

SOL er en del av Aller X AS, som også har kode24 i porteføljen.

  • Veksten i daglige brukere er på 27, 6 prosent, og Sol har nå en daglig dekning på 150 395 personer.
  • Sammenliknet med samme periode i fjor er dette en økning på 5,8 prosent i et marked hvor mange opplever kraftig fall.

Det er ikke bare SOL og kode24 i Aller Media som styrket posisjonen sin i første kvartal 2025: Se og Hør kan vise til en vekst på 24,7 prosent, Elbil24 hele 39,5 prosent, magasinet KK med 1,5 prosent og Dagbladet med 10,1 prosent.