– Dataspill er en viktig og positiv aktivitet for mange barn og unge, men det er viktig at foreldrene er klar over at mange spill legger opp til kjøp og pengebruk. Vi oppfordrer foreldre til å prate med barna om hvordan kjøp i spill fungerer, og bli enige om hvor mye penger barna eventuelt kan bruke, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Mange gambler
Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022 viser at andelen 9–18-åringer som spiller, har økt de siste to årene. I samme periode har også andelen som bruker penger i spillene, økt:
- 63 prosent av spillerne har gjort dette, mens tilsvarende andel i 2020 var 58 prosent.
- Andelen øker betydelig med alder, og særlig guttene bruker ekte penger på noe som kun eksisterer i spillverden.
- Nesten sju av ti gutter i 17–18-årsalderen som spiller, har kjøpt noe i spill som de visste hva var, som rustning eller våpen.
- Nesten halvparten av guttene i denne alderen har kjøpt ting hvor det var en overraskelse hva de fikk.
- Vi skal avslutte uka med å avslutte livene til hverandre. Eller avslutte andres liv, sammen
Lett å glemme verdiene
– Overraskelsesmomentet i avsløringen av hva man har kjøpt, øker spenningen, og det kan være lett å glemme hvor mye penger man bruker, sier Velsand, som stiller spørsmål ved om ikke dette egentlig blir en form for pengespill.
Kjente aktører som Fifa, Minecraft, Grand Theft Auto, The Sims, Fortnite, Hay Day, Counter-Strike og Roblox, baserer mye av lønnsomheten på at spillerne kjøper innhold mens de spiller.