Går appen til Raymond ned, kommer ikke folk seg inn i sitt eget hjem

- Kritisk for oss at folk alltid kommer seg inn, sier Raymond Gulbrandsen i Unloc. Sånn får han det til.

Ifølge Raymond Gulbrandsen skyldes det lille Unloc har av nedetid, at de stort sett ikke får kontakt med leverandørens låssystem. 📸: Mattis Vaaland/Privat
Ifølge Raymond Gulbrandsen skyldes det lille Unloc har av nedetid, at de stort sett ikke får kontakt med leverandørens låssystem. 📸: Mattis Vaaland/Privat Vis mer

- Metallnøkler er en teknologi fra Antikken. At du må ha en fysisk metallbit for å komme inn der du skal er helt hårreisende, sier Raymond Gulbrandsen, lead API-developer i Unloc, til kode24.

Gulbrandsen er en av veteranene i selskapet Unloc, som lager en løsning som er et slags "vipps for nøkler".

Med Unloc kan du nemlig åpne inngangsdøra med mobilen, og sende nøklene dine til for eksempel håndverkeren som skal pusse opp leiligheten din, svigermor som skal passe barna, eller postbudet.

Appen har rundt 30.000 aktive brukere i måneden.

Teknologiene bak

Selve Unloc-appen er laget i Flutter og kjører på både iOS og Android.

- Vi holder for øyeblikket på å bygge Native-apper ettersom at vi synes at de er litt bedre. Vi har veldig mange låsintegrasjoner med appen. Noen av dem kjører på Bluetooth og andre kjører på IP, sier Gulbrandsen.

Han legger til at plattformen kjører på Cloud Run og Firestore. Ifølge Gulbrandsen har selskapet omtrent 150 GCP Cloud Functions kjørende.

- Tidligere kjørte vi API-et på Cloud Functions, men ved å bytte til Cloud Run senket responstiden seg med 30 prosent jevnt over. Det er helt vilt, forteller han.

Den største utfordringen

Gulbrandsen forteller at den største utfordringen i arbeidet med appen, er at det er mange forskjellige måter å håndtere tilgang på.

For eksempel har leverandørene av låser sine egne - og ofte flere - måter å håndtere de elektroniske nøklene på.

- Vi tar alle disse systemene og gjør dem om til én ting og én måte å behandle brukere og nøklene på. Det å kondensere alt til én kjerne er veldig vanskelig, sier han.

Gulbrandsen legger til at selskapet i dag har integrasjoner med rett under 20 forskjellige låssystemer, og har over 50 forskjellige låsmodeller aktive rundt i verden.

- Siden vi startet har vi åpnet 7,1 millioner dører. Brukerne våre har delt tilsammen 3 millioner nøkler.

Kan bli låst ute

- Nedetid kan jo få store konsekvenser for brukerne deres. Har det noen gang skjedd?

- Det har skjedd at vi har hatt nedetid og noen har blitt låst ute. Men det er heldigvis ikke så mange det er snakk om, sier Gulbrandsen.

Han forteller at den dummeste nedetiden selskapet har hatt, var da en styreleder i et borettslag lukket laptopen han hadde insistert å kjøre en nøkkelserver på, på en fredag.

- Vi fikk ikke tak i han før på mandagen, så ingen i borettslaget kom seg inn. Det er lite vi får gjort i disse tilfellene, sier Gulbrandsen.

Kritisk at folk kommer seg inn

Ifølge Gulbrandsen skyldes det lille Unloc har av nedetid, at de stort sett ikke får kontakt med leverandørens låssystem.

- Eller at det er ytelsesbegrensninger i access management-systemer vi kommuniserer med, sier han.

Gulbrandsen legger til at Unloc gjør en rekke ting for å forhindre dette:

- Blant annet caching av nøkler og lange retry-perioder. Det er kritisk for oss at folk alltid kommer seg inn, sier Gulbrandsen.