Google forsøker gjennom sitt Privacy Sandbox-initiativ å erstatte tredjeparts informasjonskapsler (cookies) med mer personvernvennlige alternativer.
Løsningen har vært under utvikling i flere år, og utsatt flere ganger. Men nå melder selskapet at de fra første kvartal 2024 vil skru av støtte for tredjeparts informasjonskapsler for 1 prosent av brukerne, skriver Techcrunch.
🍪⏳ Big milestone on the path to deprecating third-party cookies as we gear up to ship multiple Privacy Sandbox APIs in Chrome 115! Read on for the APIs, enrolling sites, Chrome testing modes *and* our 1% third-party cookie deprecation starting in 2024⤵️https://t.co/7dqFVjRKHD
— Chrome Developers (@ChromiumDev) May 18, 2023
Informasjonskapsler fra tredjeparter kan brukes til å spore brukere på tvers av ulike nettsider.
Google mener Privacy Sandbox skal ivareta personvernet på en bedre måte.
Relevante annonser uten cookies
Gjennom ulike teknikker skal Privacy Sandbox gjøre det mulig for annonsører å levere relevante annonser, uten at de skal kunne spore deg slik som i dag.
Mange kritikere mener riktignok at Googles måte å løse dette på ikke er stort bedre enn bruken av tredjepartscookies.
In addition to Topics (targeting/profiling), Protected Audience (1:1 retargeting) and attribution (tracking), 'privacy sandbox' also includes Shared Storage (cross-site) and Private Aggregation (exploit data from 'Protected Audience and cross-site data from Shared Storage') 👀🙄 pic.twitter.com/CkM7E6EqPh
— Wolfie Christl (@WolfieChristl) May 18, 2023
Både Mozilla og Apple har valgt andre løsninger som de mener ivaretar personvernet til brukerne bedre.
Kritiserer NAVs slettenekt av persondata: «Satirisk beskrivelse av byråkrati»
Nye API-er i Chrome 115
Chrome 115 ventes å være klar i en stabil versjon i slutten av juli i år, og da vil Google begynne å rulle ut en rekke nye API-er for Privacy Sandbox.
Etter hvert som de nye API-ene blir tilgjengelige vil det være mulig for utviklere å teste ut dem ut med live trafikk. Det er allerede i dag mulig å skru noe av dette på via nettleserinnstillingene, men fra juli vil det altså bli mulig å teste ut i større skala.
Disse API-ene blir tilgjengelige:
- Topics: Generate signals for interest-based advertising without third-party cookies or other user identifiers that track individuals across sites.
- Protected Audience: Select ads to serve remarketing and custom audience use cases, designed to mitigate third-party tracking across sites. (This API was previously named FLEDGE. As we head towards launch, we've updated the name to better reflect the functionality.)
- Attribution Reporting: Correlate ad clicks or ad views with conversions. Ad techs can generate event-level or summary reports.
- Private Aggregation: Generate aggregate data reports using data from Protected Audience and cross-site data from Shared Storage.
- Shared Storage: Allow unlimited, cross-site storage write access with privacy-preserving read access.
- Fenced Frames: Securely embed content onto a page without sharing cross-site data.
Fjerner støtten for alle i 2024
Etter å ha begynt med 1 prosent av brukerne, er Googles plan å fjerne støtten for informasjonskapsler fra tredjeparter helt for samtlige Chrome-brukere i løpet av andre halvår 2024.
«For å bli klare for en web uten tredjeparts informasjonskapsler, er det viktig at økosystemet forbereder seg.»
– For å bli klare for en web uten tredjeparts informasjonskapsler, er det viktig at økosystemet forbereder seg, skriver Privacy Sandbox-sjef Anthony Chavez i et blogginnlegg.
Denne gradvis utrullingen vil gjøre det mulig for utviklere å eksperimentere for å finne ut hvordan produktene de lager fungerer uten tredjeparts informasjonskapsler.
I tillegg vil Google i tredje kvartal i år også legge til en mulighet for å simulere at støtten er skrudd av for en bestemt andel av brukerne.