
Fire av ti svindelofre har selv gitt passordet sitt til svindleren
- Mange oppgir informasjonen i forbindelse med at de trenger hjelp av andre til å utføre digitale tjenester.
Fire av ti svindelofre har selv oppgitt sensitiv sikkerhetsinformasjon til svindleren, viser en ny studie fra Universitetet i Oslo.
Studien er basert på datainnsamling fra nesten 300 saker i perioden 2015–2021.
Den er en del av forskningsprosjektet «Samfunnssikkerhet og digitale identiteter» ved UiO, der Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) er samarbeidspartner.
Finner passordet nedskrevet
I 40 prosent av sakene har offeret gitt passordet til svindleren, enten direkte eller over telefon.
I andre tilfeller har svindleren funnet passordet nedskrevet eller forsøkt å bruke passord offeret har brukt på andre tjenester.
– Vi vet at mange dessverre oppgir slik informasjon i forbindelse med at de trenger hjelp av andre til å utføre digitale tjenester. Det kan også være språkproblemer som gjør at nærstående eller bekjente blir bedt om å hjelpe, sier administrerende NorSIS-direktør Lars-Henrik Gundersen.
Står offeret nær
Svindleren er en som står offeret nær i 66 prosent av sakene. Blant kvinner som blir utsatt for identitetskrenkelse, gjelder dette 80 prosent, mens blant menn er det 36 prosent som er blitt svindlet av en nærstående. Menn blir i størst grad utsatt for identitetskrenkelse av ukjente – her gjelder det 46 prosent av ofrene.
I over seks av ti svindelsaker fant forskerne at det var gjort låneopptak i offerets navn, noe som gjør opptak av lån og kreditt den klart vanligste formen for eID-svindel. Det er samtidig den svindelhandlingen som medfører størst økonomisk belastning.
Av svindelsakene som ble anmeldt til politiet, ble over halvparten henlagt uten videre etterforskning.