Det var østerrikske databeskyttelsesaktivisten Max Schrems som var motparten til Facebook-eier Meta denne uka.
Han har tidligere vunnet to rettskamper mot Facebook, noe som har ført til endringer i datautvekslingen mellom EU og USA.
Fredag kunne han innkassere en tredje seier mot den amerikanske giganten.
Annonser «tilpasset» seksualitet
Schrems er åpent homofil. Han har klaget over Facebooks bruk av denne informasjonen til personlig tilpassede annonser.
Han har også klaget på innsamling av andre personlige data, uten noen tidsbegrensning.
EU-domstolen konkluderer med at moderselskapet Metas bruk av data til målrettet markedsføring brøt med GDPR-lovgivningen.
Dommen begrenser bruken av personlig data, inkludert en brukers seksuelle legning, i reklamesammenheng i sosiale medier, som for eksempel Facebook.
Slik fikk studenter data i "sanntid" om fremmede de så på med smartbriller
Fornøyd med dommen
Saken ble sendt til EU-domstolen fra østerriksk høyesterett.
Schrems' advokat, Katharina Raabe-Stuppnig, sier de er veldig fornøyde med utfallet.
– Etter denne dommen vil kun en liten porsjon av Metas datasamling kunne brukes til personlig tilpassing av reklame, sier hun.
– Dette gjelder også i tilfeller hvor brukeren selv har gitt samtykke til reklame, legger Raabe-Stuppnig til.