CircleGab: – Ante ikke hvor komplekst prosjektet ble
To kamerater uten utviklerbakgrunn lanserer et nytt, norsk sosialt medium: CircleGab. Det ble mer komplisert enn de trodde
– Ideen startet under en samtale vi hadde om ensomhet og utenforskap, både på internett, og i samfunnet generelt.
Det forteller Sebastian Baardsnes og Fredrik Ekeberg til kode24. Vi er nå tilbake i 2014.
– Vi lurte på om det var mulig å skape en tjeneste der mennesker kunne knytte kontakt basert på interesser, og ikke trynefaktor, fortsetter de to kameratene.
Nå, 11 år senere, er resultatet her: Den norske appen CircleGab.
Enda et nytt sosialt medium, blant mange, som i likhet med blant annet norske Hudd markedsfører seg med å ikke snoke i dataene dine.
Laget av to stykker, hvorav ingen av dem har bakgrunn som utviklere.
Ikke KI-skrevet kode
Selv om idéen stammer fra 2014, er det først siden 2023 de har jobba fulltid med appen.
30-åringene Ekeberg og Baardsnes er begge fra Drammen, har vært kompiser siden ungdommen og er utdanna i henholdsvis 3D-designer og animasjon og markedsføring.
Ingen av dem er har altså bakgrunn som utviklere – inntil nå har programmering bare vært en hobby. Men gjennom det de beskriver som «sene kvelder med lesing av dokumentasjon, prøving og feiling» har de fått appen på beina.
– KI har vært svært lite brukt til å skrive selve koden, da det var viktig for oss å forstå hva koden gjør og betyr, forteller de to til kode24.
CircleGab spiller på det engelske begrepet for å bable, i sirkler, som er CircleGabs svar på grupper. Appen er foreløpig kun ute på iOS, hvor folk kan registrere kontoer, bli med i offentlige eller private sirkler, poste innlegg og bilder, og sende meldinger til hverandre.
Foreløpig er det bare rundt 25 stykker som har registrert seg – mest venner og kjente. Men dette håper de naturlig nok snart endrer seg.
Byttet teknologi flere ganger
Appen har gått gjennom flere faser de siste åra, på både forsida og baksida:
- Først ble en prototype lagd i Xcode med Objective-C og verktøyet Storyboard.
- Deretter gikk de over til app-rammeverket Ionic, da de så for seg en Android-utgave, også.
- Men så innså de at hybridapper ikke var veien å gå, og gikk tilbake til Xcode, denne gangen med språket Swift i stedet for Objective-C.
– Det tok ikke lang tid før vi innså at vi måtte gå native, fordi Ionic var, for å være ærlig,
søppel, og skapte store ytelsesproblemer, sier de to.
Men også teknologivalgene på backend måtte gjennom noen faser før de landet:
- De gikk først for Amplify i AWS for backenden sin, og en NoSQL-database. Men dette ble for komplisert, syntes kameratene.
- Deretter gikk de for Google Cloud og Firebase, som de likte mye bedre.
- Men i våres ville de to gjerne over på en europeisk tilbyder, i likhet med mange andre norske utviklere, og valget falt på Scaleway. Her kjører de Express-mikrotjenester på Kubernetes, en PostgreSQL-database og en MongoDB-database for meldinger.
Ante ikke hvor komplekst det ble
Med andre ord; å bygge et sosialt medium har vært komplisert.
– Før man setter i gang med et prosjekt kan det være vanskelig å forstå kompleksiteten til det man skal lage. Og et sosialt medium har mange komponenter og funksjoner som skal prate sammen og behandle riktig data, forteller Ekeberg og Baardsnes.
– Vi hadde selv ingen anelse om hvor komplekst prosjektet ble da vi satt i gang, og samtidig ble det mer komplekst underveis.
– Man finner alltid nye funksjoner man har et
ønske om å implementere, men legger man til én funksjon, må man endre på 15 andre.
Personvern og hard konkurranse
At CircleGab kjører på europeiske servere og tar personvern på alvor er noe av salgsargumentet deres, på lik linje som det norske sosiale mediet Hudd.
De har ambisjoner om å få en bærekraftig drift, men med sine rundt 25 brukere møter de brutal konkurranse fra både norske og selvfølgelig aller mest amerikanske sosiale medier med millioner av brukere.
– Det er viktig at vi erkjenner at det er knallhard konkurranse i markedet fra store aktører med mye ressurser, men vi ser også stadig tillitsbrudd mellom disse store aktørene og sluttbrukeren, og et økende ønske om nye aktører i markedet. Dessuten har det blitt et økende fokus på AI og tilgangen til brukernes data for å trene AI, som igjen har gitt brukeren følelsen av at de er produktet. Dette er noe vi som selskap ikke har ambisjoner om, svarer CircleGab-utviklerne.
– Men tror dere folk flest bryr seg
nok om personvern til å bytte vekk fra de store sosiale mediene?
– Ifølge personvernsundersøkelsen til Datatilsynet i 2024 var 83 prosent av de spurte opptatt av
personvern. For oss tror vi ikke det handler om at man bryr seg eller ikke, men mangelen
på muligheter for å benytte et sosialt medium som tar personvern alvorlig, sier Ekeberg og Baardsnes.
– I dagens samfunn er et digitalt liv blitt synonymt med det virkelige livet, og mange kan nok føle på en utenforståenhet av å ikke være en del av dette. Til syvende og sist handler det selvfølgelig om at folk har en plattform de kan finne sine kjente og kjære, og vi håper at CircleGab kan være et friskt pust inn i dette markedet.