BankID og BankAxept har fram til nå blitt utvikla i et selskap kalt, passende nok, BankID BankAxept AS.
Dette navnet har de hatt siden 2022, men nå får de et nytt et: Stø AS.
– Vi var på jakt etter et dekkende navn for et selskap som også leverer antihvitvaskingstjenester og en rekke verdiøkende tjenester innen ID og betaling, sier leder for Stø AS, Øyvind Westby Brekke, i en pressemelding.
«Kort, enkelt»
Navneendringen skal «markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet».
Stø-skiltet skal allerede være på plass utenfor hovedkontoret i Posthuset, og selskapet selv mener «det nordiske, korte og enkle navnet assosieres med noe stødig, trygt og helnorsk».

– Stø er såpass kort at de fleste kan uttale og huske navnet vårt. For resten av verden, vil en norsk bokstav være en tydelig markør på at vi er nordiske – med tillit som en av våre mest verdifulle ressurser, sier Brekke.
Mer fokus på krim
– Stø som selskapsnavn gir oss rom for å vokse utenfor «bank-boksen» med flere verdiøkende tjenester, fortsetter Brekke.
I praksis skal det i første omgang være snakk om «bekjempelse av økonomisk kriminalitet for rapporteringspliktige selskaper».
Dette får de til blant annet med nye oppkjøp av Kundesjekk og Kjenn din kunde fra Systor Vest og Beaufort.
– På få år har vi blitt en av de ledende aktørene innen anti-hvitvask i Norge. Denne veksten ønsker vi å fortsette, og vi vil knytte dette tettere til anti-svindelarbeidet vi gjør med BankID. Vi har stort fokus på å levere bedre enn forventet og være lyttende til kundenes behov. Dette er vår viktigste satsing innen verdiøkende tjenester i Stø-drakt, sier Brekke.
