Det norske CMS-et Enonic er nok kjent for mange som har jobbet med innholdssiden av bransjen en stund. De har holdt på siden tidlig på 2000-tallet, og har vokst sakte men sikkert siden den gang.I dag teller de drøyt 20 ansatte i Oslo, og etter lanseringen av en helt ny plattform i 2015 har de også tatt steget ut i verden med sitt hybride CMS som skal gjøre både utviklere og brukere fornøyde.– Vi hjelper kundene til å bygge bedre kundereiser, forteller Siw Grinaker, Community Manager i Enonic.Ivrige fra starten avDa Kode24 ble lansert i 2018, var gjengen hos Enonic tydelig begeistret med én gang.– Vi så jo fort at dette var folk som var veldig engasjerte, og de ble kjapt et veldig fint tilskudd til det norske utviklermiljøet, sier Siw.Da var også veien kort til å ville engasjere seg i prosjektet – både for å støtte det de så på som et positivt tilskudd i bransjen, men også for å kunne spre ordet om Enonic til potensielle ansatte og utviklere som jobber med det.– Vi tok kontakt rett etter lanseringen for å høre om hvordan vi kunne bidra, men da var det nok litt tidlig, forteller hun.Men da Kode 24 lanserte Patreon-løsningen i forbindelse med starten av koronapandemien, var Enonic blant bedriftene som raskt kastet seg på som støttespillere.– Den selvbetjente løsningen er definitivt noe vi satte stor pris på i utgangspunktet. Det gjorde at det var et mer aktivt valg fra vår side og gjorde terskelen for å bli med lavere, forteller Siw.Veldig god eksponeringGjennom tiden de har vært Patreons, sier Enonic at de har fått mye og god eksponering i flere flater.– Det er jo noen som har lignende løsninger, men som nærmest glemmer deg idet du har betalt. Hos Kode24 får vi god eksponering på både nettsiden og i podkasten, sier Siw.At Kode24 er autentiske og oppriktig engasjerte i det som rører seg i det norske utviklermiljøet er også noe Enonic trekker frem som det mest positive.– Dette er folk som har et virkelig brennende engasjement for bransjen i Norge – og det er positivt for alle parter, sier Grinaker.Ble gullpartner etter god erfaringEtter et snaut år som sølv-partnere, valgte Enonic å skru opp samarbeidet et hakk og gikk inn som gullpartner.– Vi følte vi hadde fått mye allerede, og det var lite som skulle til for å overtale oss til å bli gullpartner, forteller Grinaker.Hun forteller at de i hovedsak har tre mål med partner-programmet:– Det ene er å nå ut til potensielle ansatte som leser Kode24 jevnlig. Det er jo en nettavis som definitivt kun fungerer for utviklere – og du må nesten være utvikler for å skjønne hva de skriver om, sier hun.I tillegg ønsker de å nå de mange utviklerne som jobber i Enonic ute hos kundene – enten de bruker open source-varianten eller er betalende kunder.– Det tredje motivet handler rett og slett om å støtte noe vi ser på som et veldig positivt tilskudd til den norske IT-bransjen, avslutter Siw.