Hva er vinnerformelen? Vi snakket med to av de dyktige konsulentene på teamet om hvordan man skaper Team Spirit - og hvorfor det lønner seg for både konsulentene og kunden.
- Et tips til å få team til å fungere er i hvert fall å sørge for å forankre tidlig i prosessen. Det innebærer å stille alle de 'dumme spørsmålene' i starten av et prosjekt. Mulig de ikke er så dumme noen måneder senere, sier Kristoffer Dagestad med et smil.
Kollega Helena Phan ler.
- Ja, men det er så viktig - å bli kjent med og forstå hverandres roller og oppgaver tidlig i prosessen gjør en stor forskjell.
Kristoffer tar ordet igjen:
- Jeg jobber med skikkelig gode utviklere, det har jeg gjort på alle prosjekter i Capgemini og det gjør jobben min enklere, sier Kristoffer, som jobber med test hos Norwegian.
- Og Kristoffer og testerne gjør en jobb vi setter utrolig stor pris på, og de er veldig gode på å kommunisere underveis, så vi får en fin flyt, skyter frontend-utvikler Helena inn.

Prosjektet
De to konsulentene kommer fra ulike avdelinger i Capgemini. Helena Phan er utvikler i Cloud & Customs Applications (C&CA), Capgeminis største avdeling med over 400 dedikerte utviklere over hele landet. Kristoffer kommer fra Sogeti, en del av Capgemini konsernet, som leverer IT-tjenester innen test og kvalitetssikring.
Totalt er de 11 fra Capgemini hos Norwegian. Prosjektene går ut på å vedlikeholde og videreutvikle Norwegians digitale systemer. Hovedfokuset er løsninger knyttet til nettsiden, salg av flybilletter og informasjonsflyt, hvor de sikrer stabilitet, ytelse og innovasjon. Gjennom kontinuerlig forbedring og nyutvikling bidrar de til en sømløs og effektiv digital opplevelse for både kunder og interne brukere.
Phan og Kristoffer har begge utviklet seg betydelig både faglig og personlig gjennom sitt arbeid på prosjektet hos Norwegian.
Phan startet som nyutdannet for snart to år siden, og har nå blitt en trygg og kompetent ressurs, med sterk tillit fra både kolleger og kunden. Hennes reise har vært preget av kontinuerlig læring og utvikling, der hun har fått støtte og muligheter til å utfordre seg selv.
Kristoffer, med nesten fire års erfaring i selskapet og en mastergrad i interaksjon og design har hatt et ønske om å utvide sitt ansvarsområde og bidra på flere nivåer. Hos Norwegian har han fått muligheten til å ta på seg mer ansvar og utfolde sin kompetanse på nye områder, noe som har vært både utfordrende og givende.
Norwegian har vært en viktig støttespiller i deres utvikling og skapt et miljø som feirer initativ og engasjement.

Kultur for deling
Helena jobber med frontend på prosjektet. Hun er sivilingeniør fra NTNU med spesialisering i Robottekninkk og automatisering, og har jobbet i C&CA siden hun var ferdig med studiene.
Som nyutdannet utvikler i Capgemini følte Helena seg tidlig trygg på at hun ikke ville være alene om å håndtere utfordringer i prosjektene. Når spørsmål eller vanskeligheter oppstod, var det alltid noen som hadde erfaring med lignende prosjekter og kunne bidra med verdifulle innsikter.
- Det har vært helt fantastisk å få tilgang til denne erfaringen og kompetansen, og det er en del av kulturen her at vi alltid deler på kunnskapen vår for å skape de beste løsningene. Folk setter alltid av tid til å hjelpe, og hjelper alltid med glede. Det er ikke sånn at du føler at du “maser”, forteller Helena.
Helena trekker frem at det er tilliten og teamarbeidet som gjør at folk føler seg trygge nok til å stille spørsmål og dele ideer. Dette bidrar til å bygge et sterkt fellesskap, der alle er enige om at det å jobbe sammen er nøkkelen til suksess.

- Denne kulturen for deling av kunnskap gjør at teamet kan ta de riktige beslutningene raskt og er en av de vitkigste årsakene til at vi har funnet en god arbeidsflyt og effektivitet i prosjektet, sier Helena.
Denne kulturen for å dele kunnskap for å skape resultater trekker også Dagestad fram:
- Som tester på et stort og komplisert prosjekt må man ta mange beslutninger, og holde både tempo og kvalitet oppe. Da er det å kunne sparre med erfarne folk gull verdt. Sogeti i Capgemini har et stort QA-miljø, og det er jo folk med både 10 og 30 års erfaring her, som kommer både med gode innspill og gjør at jeg føler meg sikrere i mine egne valg, sier Kristoffer.

Ignite! Graduate programmet som gir nyutdannede en flygende start
Å bygge et lag
Teamet fra Capgemini består av konsulenter med ulik bakgrunn og fra ulike avdelinger. Samtidig har de et fellesskap i selskapets kultur og ressurser.
- Som team har vi prioritert å delta på Upskill-arrangementer sammen, så vi både lærer om hverandres fagfelt og blir bedre kjent. Slike arrangementer har en veldig god balanse mellom det faglige og det sosiale, forteller Dagestad.
- Vi har funnet en flyt som gjør at vi jobber godt og leverer effektivt, sier Helena.
Under oppstart prioriterte teamet å snakke sammen, og sette av tid til å forstå hverandres oppgaver og roller. Det utgjør en stor forskjell, er de enige om.
- At utviklere, testere og designere tidlig fikk en felles forståelse av prosjektet har nok spart teamet for en del bottlenecks, tror Kristoffer.
Av Capgeminis 7 verdier er det Team Spirit de trekker frem som den mest avgjørende for deres trivsel og suksess. Når teamet sitter sammen, blir det enklere å dele ideer, løse utfordringer og støtte hverandre gjennom hele prosessen. Denne dynamikken bidrar til å bygge tillit og forståelse, noe som er avgjørende for å levere de beste resultatene.
Unite to Success
I februar vant teamet prisen for Årets Team på Xchange.
Xchange er Capgeminis årlige fagdag der alle avdelinger, på tvers av lokasjon og fagområder, møtes for å lære av hverandre. Årets tema var “Unite to Sucess”, for vi jobber bedre når vi jobber sammen.
- Det var sykt gøy å vinne, sier Helena. - Vi har jobbet hardt i høst, så det var fint med en sånn anerkjennelse.
Alle i Capgemini kan nominere til ulike priser til Xchange, som Årets Team eller Local Hero. En jury vurderer så alle bidragene, og kårer verdige vinnere.
Flere fra Norwegian-teamet var også nominert til Local Hero, så de var ganske så synlige på prisutdelingen.
Du blir sett og får tillit
Priser og anerkjennelse er så klart gøy - men det viktigste er jo arbeidshverdagen.
Hvordan er den i Capgemini?
- Jeg stortrives, slår Kristoffer fast. - Jeg vil særlig trekke fram det at man blir veldig sett i arbeidshverdagen, og det er kjekkere å jobbe når du hele tiden vet at det du gjør blir sett og anerkjent. Det gjelder både hos Capgemini og hos kunden. Ja, det kan være en bratt læringskurve - men det er fordi du får ansvar tidlig. Og takker du ja til det ansvaret og oppgavene så stoler de på at du kan klare det. Det er lite mikro-managment her - og masse tillit. Og så har du alltid folk rundt deg du kan spørre og få støtte fra.
Helena er enig. - Teamet hos Norwegian er en utrolig morsom gjeng, vi henger sammen også utenfor jobb. Men hele Capgemini er et fantastisk sted å jobbe, med en super balanse mellom det faglige og det sosiale.
- Jeg har ikke jobbet noe annet sted, så jeg kan ikke sammenligne, men jeg ser jo det at mange tidligere ansatte vil tilbake til Capgemini. De slutter, men kommer ganske raskt tilbake - det sier vel litt?, avslutter Kristoffer Dagestad.
