ANNONSØRINNHOLD

Slik ser kunnskapsdeling ut i praksis

Frode Hus var én av 200 Sopra Steria-medarbeidere som stod på scenen da selskapet “tok over” ODEON kino i helgen. Les hva du kan lære av ham.

I helgen fylte Sopra Steria Odeon kino i Oslo til randen med kompetanse, entusiasme og pizza på den interne kunnskapsdagen Rubiks. 200 medarbeidere holdt til sammen over 120 foredrag for over 900 kolleger.

Vi tok en prat med en av dem som sto på scenen, den erfarne – og nervøse – foredragsholderen Frode Hus, for å lære mer om det å holde foredrag.

image: Slik ser kunnskapsdeling ut i praksis

– Å holde foredrag er som å trene en muskel alle burde trene, sier Frode Hus bestemt. – Særlig i konsulentbransjen.

– Å stå foran folk og formidle et budskap på en tydelig og interessant måte, går rett inn i hva som forventes av deg som konsulent i arbeidshverdagen. Selv om det nok er utenfor komfortsonen for mange, så går det som oftest veldig bra. Også er det veldig givende, sier Hus, som oppfordrer flere til å gjøre det samme.

image: Slik ser kunnskapsdeling ut i praksis

Skyhøy puls og svette hender

Frode Hus jobber med Cyber Security i Sopra Steria, og har lang fartstid som både utvikler og arkitekt. Selv om han nå har blitt en dreven foredragsholder, husker han godt hvordan det var å stå på scenen i starten.

– Første gang jeg holdt foredrag burde det vært en ambulanse i nærheten, ler han. – Jeg hadde skyhøy puls og svette håndflater – men jeg gjorde det, og det gikk bra.

Siden har han holdt mange foredrag og prøver å være sånn passe nervøs hver gang. Under årets Rubiks holdt han foredraget “S i container står for sikkerhet”, om hvordan sårbarheter i containere utnyttes og hvordan unngå dem.

– Det å utfordre seg selv på den måten bør være en ambisjon for mange, og på Rubiks kan man gjøre det på en trygg arena omgitt av gode kolleger i Sopra Steria.

image: Slik ser kunnskapsdeling ut i praksis

Delingskultur i praksis

Rubiks handler om å oppleve delingskultur i praksis, som i Sopra Steria kalles “The Power of Sharing”. Alle foredragene ble holdt av ansatte, for ansatte. Noen hadde stått på scenen mange ganger, for andre var det første gang. Foredragene handlet om alt fra teknologitrender, dataanalyse og kunstig intelligens, til ledelse, bærekraft og kultur.

– Mange selskaper har arrangementer i samme gate, men veldig ofte blir det opp til noen få ildsjeler å arrangere. Her er hele organisasjonen med, det er satt i system og man merker at det er forankret i ledelsen. At de faktisk har leid Odeon for dette, sier jo sitt, avslutter Hus.

image: Slik ser kunnskapsdeling ut i praksis

Lyst til å prøve deg på scenen? Her er fem tips for å holde gode foredrag

  • Velg noe du selv synes er interessant

Dersom du er interessert, kan du regne med at mange andre også er det – eller blir det.

  • Bruk kollegaene dine.

Folk liker å hjelpe til. Min erfaring er at kolleger gjerne vil sparre, utvikle ideer og gi tips og råd. Ikke vær redd for å spørre, ta kontakt med de i selskapet som kan hjelpe deg å bli bedre – enten faglig eller til å formidle. Bruk samholdet og kulturen.

  • Velg riktig presentasjonsform

Når man skal forklare tekniske aspekter kan det fort bli mye tekst. Men å bla gjennom masse teksttunge Power Points fungerer ikke så godt når det er tekniske folk i salen. Med live-demoer får man vist effekt i real-time, derfor pleier jeg kjøre det når jeg skal holde foredrag om teknologi.

  • Sørg for god flyt

Velg ut hva som er både viktig og relevant og samtidig passer inn i helheten - og velge vekk det som ikke passer inn. Husk at du verken kan eller skal ta med absolutt alt du vet.

  • Du er god nok

Et vellykket foredrag tenner en gnist, publikum skal forlate salen inspirert og med et ønske om å lære mer. Ingen forventer å lære alt om et tema på et foredrag. Og ingen forventer at du skal kunne svare på alt. Husk også at folk vil du skal lykkes, så du har støtte fra salen.

Og til sist; du kommer til å lære og vokse uansett hvordan det går - og det går helt sikkert bra!