- Rom for å være den du er, og bli den du vil være.

De kom til Capgemini med ulik bakgrunn, men med et sterkt ønske om å utvikle seg videre, lære og få bidra til samfunnsnyttige løsninger. Her forteller Karianne Dramdal og Jacob Aspelin om sine erfaringer med å gå inn i konsulentrollen hos C&CA.

Publisert

- Det som var viktig for meg var et sterkt fagmiljø og en hjemmebase som gir deg rom for å være den du er, og å bli den du vil bli, forteller Karianne Dramdal om hvorfor hun valgte Capgemini. Karianne ble interessert i koding da hun jobbet i en startup.

- Da jeg fikk muligheten til å lære mer, måtte jeg hoppe på, sier hun.

Hun jobbet noen år som utvikler i Østerrike før hun kom til Capgemini i 2022. I dag jobber hun som frontend-utvikler og jobber stort sett med React og React-økosystemet. Hun er også interessert i utvikleropplevelse og DevOps.

- Fram til jeg kom til Capgemini var DevOps mer et interessefelt, her hos Capgemini har jeg kunnet fokusere på det, og utvikle kompetansen min på området. Jeg har også tatt sertifiseringer i Cloud og AI, og annen kompetanseheving som ikke ender i sertifisering, sier hun.

Bygger viktige løsninger

Hun valgte Capgemini fordi de har et sterkt fokus på videreutvikling og et bredt spekter av kompetanse. 

- Det fokuset var og er fortsatt avgjørende for meg. En positiv ting jeg ikke tenkte på da jeg ble med, var at man får jobbe med Norges største selskaper og oppleve mange forskjellige arbeidskulturer, tekniske utfordringer og løsninger med stor samfunnsverdi.

I dag sitter hun ute på oppdrag hos en stor aktør i finansbransjen.

– Det er et selskap med mange dyktige folk og spennende teknologi, og en ledelse som prioriterer utvikleropplevelse og god arkitektur. Jeg merker at det er gøy med et sted som både har sterkt brukerfokus og veldig interessante systemer, sier hun.

 I løpet av årene hos Capgemini har hun også vært hos flere store virksomheter innen offentlig sektor, energi og dagligvare, og fått være med å bygge løsninger som er kritiske for bedriftene og samfunnet.- Det har vært veldig kult å få den tilliten fra kunder og fra Capgemini. 

Får hjelp til å ta valg

Jacob Aspelin hadde egentlig ikke tenkt å bytte jobb, han trivdes i inhouse-rollen han hadde. Men under pandemien kom han i kontakt med Capgemini, og begynte å revurdere. Det var en prosess, og etter flere gode samtaler bestemte han seg.

- Mye av valget handlet om de mulighetene Capgemini gir oss til å utvikle oss, som gjennom Accelerate-programmet.

Les om Accelerate her

- Capgemini lever av å selge kompetanse, og er avhengig av at vi utviklere kan det som kreves. Vi har nær ubegrenset tilgang til ulike kurs og tutorials og mye støtte rundt egen utvikling, sier Jacob.

- Jeg kom inn i IT-bransjen forholdsvis seint, da jeg var i tredveårene. Siden jeg kom inn i IT senere enn mange har jeg nok følt at jeg var kom inn litt “på hæla”, og at jeg har måttet ta igjen de andre, sier han.

Han har alltid vært opptatt av å lære nye ting, og å holde seg oppdatert. Samtidig er det lettere sagt enn gjort i en bransje som beveger seg fort.

- Det er ikke mange dager du skal være offline før du har gått glipp av en ny hype, ler Jacob. - Det er en stor fordel med å jobbe her, for Capgemini har en god oversikt og følere ute i markedet og er veldig gode på å anbefale oss hva som kan være lurt å se nærmere på. Generelt får vi masse tillit og frihet til å følge det vi er interesserte i - men vi får også en god struktur og hjelp til å ta valg.

 

Les intervjuet med CTO: Min jobb er å sette teknologisk retning.

 
Hands-on fra første dag

Aspelin begynte i Capgemini for i 2022, og gikk raskt ut i relevant oppdrag. - Jeg satt vel på benk akkurat lenge nok til å lære innloggingspassordene mine, smiler han.

Så kom han ut på prosjekt der en stor offentlig eiendomsaktør skulle migrere til sky. - Det var hands-on fra første dag, og noe jeg var interessert i å lære mer om - så det fungerte veldig bra.

Jacob jobber fortsatt hos samme kunde, men nå på et mindre team som forvalter løsningene. 

- Jeg jobber med back-end, infrastruktur og plattform. Vi er et lite team, så vi må fylle flere roller og det er interessant - det har gitt meg et unikt innblikk i helheten og en annen forståelse for systemene, forteller han. - Disse årene har jeg fått jobbe med å implementere nye teknologier og arkitektoniske løsninger, og lært masse. Det er klart det kan komme utfordringer, men vi finner løsninger. Det er en kultur for å hjelpe hverandre, og i et stort konsulenthus er det alltid noen å spørre.

Både bred og spiss kompetanse

Karianne Dramdal trekker også fram dette.

- Det er utrolig gøy å jobbe et sted med såpass bred kompetanse, og så mye spisskompetanse, og inspirerende å ha kollegaer som brenner for utvikling og er så dyktige i faget sitt, sier hun. - Vi har også egne faggrupper for kunnskapsdeling, så man har et naturlig møtested for andre innen den samme fagretningen og et naturlig sted å diskutere fag.

Dramdal har brukt Capgeminis kanaler for kunnskapsdeling aktivt, både spurt om hjelp og hjulpet andre når de står fast.

Les om hvordan Java-utviklerne i Capgemini bygger fagmiljø

Tverrfaglighet gir forståelse

Selv har hun bakgrunn fra journalistikk og psykologi, og merker at erfaringer fra andre fag kan gi mye i konsulentrollen.

- Utvikling handler til syvende og sist om mennesker - det er mange andre utviklere i andre fagområder man må kommunisere med, det er businesshensyn og design, og selvfølgelig en sluttbruker som skal bruke løsningen. Som utvikler sitter man ofte i rollen hvor alle disse hensynene skal komme sammen. Noen ganger kan sluttbrukeren ha en veldig spesifikk profil, og andre ganger kan sluttbrukeren være hvem som helst med en myriade av forhold som påvirker hvordan de bruker og opplever løsningen. En bakgrunn fra psykologi og nysgjerrigheten som journalist er veldig nyttig å ha i ryggsekken da, sier hun.

People Manager med ambisjoner

Hun har gått fra å være ren utvikler til å også bli People Manager, der hun støtter andre i deres arbeidshverdag og videreutvikling.

- Det er en forventning om at man styrer sin egen karriere i den retningen man vil, og man får verktøy og støtte til å gjøre det. Jeg har lært både om ledelse og lært meg helt nye teknologier, som jeg tror ville vært tyngre å gjøre andre steder.

Framover vil hun fokusere på både kompetanseheving, integrere utvikling og ny teknologi i arbeidshverdagen som utvikler og å holde på det gode, sosiale aspektet ved Capgemini.

Her når du målene dine

For det sosiale er viktig. Det merket også Jacob Aspelin seg.

- Jeg var jo litt spent da jeg gikk fra inhouse til konsulentbransjen, spent på om det var et litt … kjølig miljø. Skuling og spisse albuer. Men Capgemini er absolutt ikke sånn. Det er et veldig varmt og inkluderende miljø.

Det gjør det også lettere å lykkes med å nå målene sine. Hvert år får konsulentene i Capgemini hjelp til å definere mål og klarhet i hva man vil oppnå.

- Vi får en sparringpartner, og hjelp gjennom året. Nå er det november, så jeg er litt i evalueringsfasen - og ser at jeg har nådd de fleste målene mine, og et par er On track - så jeg er fornøyd med det, avslutter han.

Vil du også sette gode mål i et inkluderende miljø som satser på din utvikling? Registrer deg for en uforpliknende kaffeprat her

Powered by Labrador CMS