Fra AHA-øyeblikk til agentisk AI: Møt to nyutdannede som ikke frykter fremtiden. 

Da folk spurte Elise Buck om hun ikke var redd for å utdanne seg til “en jobb AI vil ta” fikk hun en AHA-opplevelse. Møt to forholdsvis nyutdannete konsulenter som ikke frykter å miste jobben til AI. I Capgemini skal AI brukes til å styrke, ikke erstatte, våre konsulenter.

Publisert

- Det viktige er jo at hele teamet - fra de yngre som liker å leke med vibe-koding til seniorene som leser kode som vi andre leser avisa - bruker AI som et verktøy, et nyttig verktøy som gjør arbeidshverdagen og teamet bedre, sier Elise Buck. 

Hun er opprinnelig biolog, men fulgte interessen for utvikling og tok ny utdannelse i informatikk i voksen alder. Hun har jobbet i Capgemini siden september.

Hun og kollega Sivert Holmøy jobber med et prosjekt der Capgemini bistår Statens Vegvesen i å skape et samfunnsøkonomisk verktøy som skal bidra til mer bærekraftige transportløsninger. 

I det arbeidet er AI, og særlig agentisk AI, en viktig og nyttig del av utviklerhverdagen. - Statens Vegvesen er veldig “framme i skoa” når det gjelder AI, forteller Sivert Holmøy. - Og i Capgemini har vi stort fokus på å ikke bare “bruke AI” - men bruke det godt.

Han er utdannet innen informatikk, med spesialisering i maskinlæring, og kom til Capgemini rett fra skolebenken. Han begynte for halvannet år siden, og har sittet på prosjektet hos SVV siden start.

- Oi, dette er rått!

Da Elise Buck studerte i 2022 var det mye snakk om AI og hvordan disse nye kraftfulle verktøyene vil endre arbeidet vi gjør.

- Da jeg begynte på ny utdannelse var det flere rundt meg som spurte om jeg ikke trodde jeg utdannet meg til en jobb som AI ville “ta”? Og det var et litt AHA -øyeblikk for meg, for det tror jeg ikke!, sier hun bestemt. - AI kommer ikke til “ta jobben min”, men noen som kan bruke AI bedre kan kanskje gjøre det. Derfor har jeg gjennom utdannelsen vært veldig opptatt av å forstå AI og bruke det på en god måte. Jeg var nok litt streng med meg selv i studietiden, for jeg forsøkte å unngå å bruke AI til å løse oppgaver, for å lære og forstå mer. Det var nok fornuftig, men må si at da jeg kom til Capgemini og begynte å jobbe med agentisk AI ble jeg jo litt sånn: Oi…. dette er rått! ler Elise.

Ignite gjør oss bedre

Hun har jobbet i Capgemini siden juli, og er også med i Capgeminis Ignite-program. Sivert fullførte Ignite-programmet i sommer. Begge roser programmet.

- Det er helt supert, det er veldig lærerikt og gjør at du føler deg trygg, sier Elise.

- Den kombinasjonen av at du får fordype deg i teknologi og får innsikt i det mer forretningsmessige gjør at du blir en bedre konsulent, slår Sivert fast.

LES OM IGNITE: 


I en tid der mange er bekymret for om AI vil påvirke jobbmarkedet for nyutdannede og juniorer har dette prosjektet inkludert minst èn ny Igniter hvert år. Det er viktig at AI ikke skal erstatte juniorer, men brukes til å styrke teamene - ikke redusere det.

Komplekst og samfunnsnyttig

Dette prosjektet hos Statens Vegvesen er et stort og komplekst oppdrag, der målet er å utvikle et samfunnsøkonomisk verktøy, som skal bidra til mer bærekraftige transportløsninger. - Oppdraget er å oppdatere systemet på en måte som skaper verdi for samfunnet, utdyper Sivert.

Arbeidet de gjør vil styrke analysekvaliteten og dermed gi et mer solid beslutningsgrunnlag. Den nye løsningen gir et presist og effektivt fundament for transportplanlegging. Et sentralt oppdrag for Statens vegvesen er å bidra til stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan, og dette arbeidet understøtter nettopp det. - Målet vårt er å gjøre prosessen bedre og kjappere, fra A til Å, slår Sivert fast.

Teamet har akkurat gjennomført en “smoketest” der alle de som faktisk skal bruke systemet fikk teste litt i systemet, forteller han.

- Og det gikk bra! Noe småplukk så klart, men feilene var som forventet og det var ingen varsellamper, så det var veldig positivt. Nå er vi klare for en ny fase!

AI gir økt produktivitet

Bak “litt småplukk men ingen varsellamper” ligger så klart mye arbeid. Transport er et komplekst område.

- Vi må utvikle løsningene med bred forståelse, sier Elise. - Trafikkreglene, for eksempel. Det er en del av helheten, det må vi se på - og med andre øyne enn som “vanlig sjåfør”, sier hun. - Nylig har vi sittet og jobbet mye med ferger på Vestlandet, og hvilke løsninger som vil fungere her. Vi må ha både bredde og domenekunnskap i tillegg til teknisk forståelse.

Og der ser de to utviklerne at AI ofte kommer til kort. Men det skal vi komme tilbake til - først la oss se på det som faktisk fungerer.

For Capgemini og SVV bruker agentiske AI-verktøy i utviklingen, til alt fra sparring til å automatisere repetitive oppgaver, noe som har gitt 30 - 40 % økt produktivitet, raskere utvikling og refaktorering og mer effektiv onboarding i komplekse prosjekter.

- SVV er som sagt veldig “framme i skoa” når det gjelder AI, forteller Sivert. - Vi har rammer til å prøve ut, og mye fokus i teamet på å snakke og dele erfaringer. Hva fungerer - og hva fungerer ikke. Det vi ser i teamet at vi samarbeider bedre og får mer flyt og forståelse ved å bruke AI, forklarer han, og utdyper videre:

- Vi er 10 -14 på prosjektet, litt avhengig av hvordan du regner, så det er mye koding. Ved å bruke AI slipper vi å sitte og lese “klasse for klasse” hva de andre holder på med, og kan heller bruke tiden på å diskutere og finne løsninger.

Elise nikker. - Jeg bruker AI mye til å forklare meg prinsipper, den kan for eksempel få tilgang til en kodebase og så vise meg hvor ting skjer og hvordan. Agentisk AI fungerer som en autonom agent, da får den et direktiv fra meg, men kan jobbe autonomt med oppgavene. Som å implementere, eller planlegge en implementasjon. Da ser man virkelig at dette er et kraftig verktøy!

Agentisk AI

Men spol litt tilbake: Hva mener dere med agentisk AI?

De tre prinsippene bak agentisk AI er : Autonomy, Adaptation and Action. Det er altså en kunstig intelligens som tar eget initiativ for å oppnå mål definert av brukeren. Den jobber altså autonomt, innenfor direktiver gitt av bruker, forklarer Elise. Det har vært en sterk utvikling og mye interesse for denne type AI i det siste, og Capgemini har et stort kunnskapsmiljø som jobber med dette.

Les blant annet om framveksten av Agentisk AI HER 

Dette trekker begge konsulentene fram - i Capgemini får de både mye ressurser og et støttende miljø tilrettelagt for å teste ut ny teknologi.

- Vi har fokus på samarbeid og kunnskapsdeling. Vi har faste arrangementer som AI-timen i Fredrikstad og mye fokus på bruk av AI i arbeidshverdagen. Vi snakker mye sammen og deler erfaringer om hva som er bra og hva som ikke fungerer så godt, sier Elise.

- Koding er jo ofte sånn at det kan være mange veier til målet, og det å sparre med AI kan være nyttig selv om ikke løsningen er den beste, sier Sivert. Som minner om å være kritisk. - For en tid tilbake testet jeg et AI-verktøy litt ved å foreslå en løsning som var helt feil, men svaret jeg fikk var sånn "Vidunderlig løsning, kjempebra jobba!” ler Sivert. - Så man må passe på! Men det har mye med prompting å gjøre da.

AI gjør arbeidsdagen bedre

Ellers har de to konsulentene og kollegaene deres ofte diskutert fallgruver ved verktøyet.

- Store oppgaver som krever komplekse løsninger og mye kontekst blir vanskelig, sier Sivert. - Dersom det blir mye domenekunnskap og kompleksitet kan det fort gå galt, det har vi sett flere ganger.

- Og motsatt, skyter Elise inn - dersom det er helt enkle oppgaver kan den overkomplisere. 1+1 er 2, men AI kan si 0,5 + 0,5 + 0,5 + 0,5 er 2, og det er jo ikke feil men mer komplisert enn det trenger å være. Det har hendt flere ganger at jeg har brukt AI til slike enkle oppgaver og sett at her ville jeg spart tid på å bare gjøre det selv. Så det er i et mellomsjikt det fungerer best, mener de to. Der fungerer det til gjengjeld svært godt, og har gjort arbeidsdagen både enklere og bedre.

Men er de ikke litt redd for jobbene sine framover?

- Nei. Men det vil bli viktig framover å vite hvordan man skal bruke AI som verktøy i utvikling, sier Elise.

Hva tror dere vil være den viktigste evnen for utviklere framover?

- Jeg tror ikke det vil være bare en ting, men evne til å kombinere, fortsetter Elise.

- Kombinere teknisk forståelse og kritiske vurderinger, domenetenkning og samarbeid.

- Ja, helt enig! sier Sivert. - Selv om AI er en god sparringspartner er det ikke det samme som å snakke med en erfaren kollega og sammen finne løsninger, avslutter han.

Vil du vite mer om mulighetene i Capgemini?Registrer deg for en uforpliknende kaffeprat her

Powered by Labrador CMS