ANNONSØRINNHOLD

- Følte meg hjemme fra første dag

Uansett hvor sær og spesifikk du tror problemstillingen din er, har det vært noen ute i nettverket som har vært borte i noe tilsvarende, og alle er opptatt av å dele kunnskap og jobbe sammen. Det har imponert meg, sier Kirill Sumskiy om å jobbe i Accenture.



To år inne i PhD-studiene begynte Kirill Sumskiy å tenke nytt rundt karrieren.

- Jeg har gode erfaringer fra både industri og akademia, men skjønte etterhvert at jeg nok ville jobbe mer praktisk, nærmere kunder og kolleger, sier han.

- Det ble litt isolert å sitte på laben, alene med Reinforcement learning-modellene og robotene mine, ler Kirill.

Så da ble han konsulent.

Verdier

- Det jeg var mest bekymret for var kanskje dette med verdier.

Hvordan kan man velge hvilke prosjekter man kommer på, kan man i det hele tatt velge?

Hva om det er prosjekter som ikke er interessante, eller går mot mine verdier?

- Jeg valgte Accenture i stor grad basert på verdiene og kulturen, men var usikker på hvordan det ville bli ute hos kunder. Heldigvis har jeg opplevd det veldig positivt . - Selv om jeg sitter mye hos kunden, er det i Accenture jeg er ansatt, og jeg føler meg hjemme i kulturen og verdiene.

Valg

I 2011 var Kirill ferdig med masteren i Applied Mathematics (Anvendt matematikk). I noen år jobbet han med database-løsninger for en stor matkjede. I 2018 flyttet han til Norge, nærmere bestemt Narvik, og begynte på en ny master i Computer Science ved Universitet i Tromsø.

- Jeg så kjapt at kunnskapen min fra feltet Applied Mathematics var veldig relevant for Kunstig intelligens og robotikk, så jeg spesialiserte meg i det.

«Applied Mathemathics (Anvendt matematikk) er matematikk som er direkte rettet mot anvendelsen utenfor matematikken selv, for eksempel i fysikk, IKT og samfunnsøkonomi.» Kilde: SNL

Etter fullført master fortsatte Kirill i akademia, han startet på en PhD og jobbet som vitenskapelig assistent innen Deep Learning og KI-programmering på NTNU.

Jeg hadde litt fordommer mot konsulentbransjen - hvit skjorte hver dag. Men sånn er det ikke, man kler seg som man vil. Og jeg liker å gå i hvit skjorte innimellom.
Jeg hadde litt fordommer mot konsulentbransjen - hvit skjorte hver dag. Men sånn er det ikke, man kler seg som man vil. Og jeg liker å gå i hvit skjorte innimellom. Vis mer

- Akademia er jo et spesielt område og selv om jeg syntes det jeg drev med var veldig interessant og fortsatt har god kontakt med både veiledere og kollegaer ble det litt for isolert for meg, rett og slett. Så da begynte jeg å vurdere konsulentbransjen, og endte med å søke jobb hos Accenture. Det var et bra valg - for meg.

Hvorfor Accenture?

Kirill trekker fram mulighetene for faglig utvikling, og at prosjektene han jobber med oppleves som nyttige og relevante.

- Jeg er på et hovedprosjekt der vi utvikler en data marketplace for en stor kunde, med fokus på data-liberation og data-governance. Dette er et område jeg har jobbet mye med tidligere, og jeg opplevde at jeg fikk stort ansvar og mye tillit fra første stund.

Han forteller at han følte seg hjemme fra første dag på kontoret.

- Jeg ble møtt av hyggelige, nysgjerrige kollegaer - som også var tålmodige med alle mine språkfeil. Heldigvis har norskferdighetene mine blitt bedre, med god hjelp fra kollegaer. Accenture har fleksible regler om hjemmekontor - men jeg foretrekker å jobbe fra kontoret.

I tillegg har han engasjert seg i Accentures gruppe Generative AI Center of Excellence. Gruppa jobber med å utvikle KI-baserte løsninger for kundeservice, basert på store språkmodeller (Large Language Models/ LLM).

- Kundeservice bruker mye ressurser på monotone oppgaver som å håndtere ustrukturerte kundehenvendelser. Disse må ofte videresendes og gjennomgås grundig for å gi svar. Vårt mål er ikke bare å automatisere denne prosessen med kunstig intelligens og avanserte språkmodeller, men også å gjøre den mer personlig for hver enkelt kunde. Mange bedrifter bruker store ressurser på sortering, videresending og håndtering av slike henvendelser, så dette vil gjøre arbeidshverdagen enklere for mange.

Fag og etikk

For Kirill har det vært overraskende å se hvor mange prosesser som fortsatt ikke er optimalisert, selv i et så digitalisert land som Norge.

- Det vil si at bedrifter kaster bort tid og kompetanse på irrelevante og kjedelige oppgaver.

Han presiserer: Alt trenger ikke være “AI”, selv om det er mye buzz om det nå.

- Det er viktig å formidle til kunder. Noen ganger holder det med en godt utviklet struktur, prosesser, klassiske løsninger og enkle maskinlæringsmodeller. Men de nye teknologiene som LLM og GenAI gir nye muligheter.

Og utfordringer. Faggruppen har friske diskusjoner innimellom, forteller Kirill.

- Vi diskuterer mye - både fag og etikk. Det kan være alt fra forventninger til pull requests til hvordan vi tror AI vil påvirke verden. Men det er gøy å jobbe med folk som er engasjerte og har meninger, og vi samarbeider godt.

image: - Følte meg hjemme fra første dag

Sært og spesifikt

Accenture er en internasjonal gigant, og det skal merkes.

Selskapet har gjort mye for å skape rom for kunnskapsdeling og å spille på ressurser på tvers av avdelinger, fag og landegrenser.

- Det har imponert meg, både i sideprosjektet og hovedprosjektet. Uansett hvor sær og spesifikk du tror problemstillingen din er, har det vært noen ute i nettverket som har vært borte i noe tilsvarende, og alle er opptatt av å dele kunnskap og jobbe sammen.

− På hovedprosjektet er teamet internasjonalt, med arkitekt i USA og TechLead i Tyskland, samt utviklere i Norge, Finland og Filippinene. Tidsforskjellene ved å jobbe remote kan være en utfordring - men det er først og fremst positivt. Vi har funnet en flyt der vi sender over på slutten av dagen, og de andre ser på mens vi sover og så kommer vi uthvilte til “nytt bord” hver morgen. Og omvendt. Og siden samarbeidsteknologien har utviklet seg i det siste har vi ofte følelsen av at vi sitter og jobber sammen.

Han trekker fram det å jobbe i et internasjonalt team som en fordel.

- Jeg liker blandingen av kulturer, visjoner og bakgrunn - og tror et slikt samarbeid gir et godt grunnlag for å utvikle nye, unike ideer.

image: - Følte meg hjemme fra første dag

Økt interesse

Det trengs framover. Utviklingen innen KI går fort og får konsekvenser. Å få innspill fra hvordan den globale revolusjonen ser ut fra USA, Europa og Asia gir andre perspektiver. Og Kirill merker økt interesse for feltet.

- Hovedprosjektet jeg jobber med er innenfor data marketplace hos en stor aktør som sitter på masse data fra ekstremt forskjellige kilder. Vår oppgave er å finne løsninger som gjør at denne dataen kan realiseres på en god måte, både for kunder, samarbeidspartnere og samfunnet. Interessen for KI har også ført til at det er mer forståelse til verdien av data, nødvendigheten av at eksisterende datalagringssystemer forbedres og generell interesse for dette. Kunder ser hva god data, kunnskap og teknologier kan føre til - og det merker vi godt.

Før kunne det være ganske glissent når vi holdt presentasjoner og DemoDays hos kunder - nå er det fullt hus, og folk er veldig engasjerte. Som oftest blir vi sittende etter slike presentasjoner og svare på spørsmål og snakke om KI og nye muligheter. Jo større del av kundeorganisasjonen som engasjerer seg, desto bedre samarbeid får vi og desto bedre løsninger utvikler vi, avslutter Kirill.


Accenture gir muligheten til å fordype seg i faggrupper, men også delta i de mange sports- og sosiale gruppene, alt fra e-sport, fjellklatring til brettspill.
Accenture gir muligheten til å fordype seg i faggrupper, men også delta i de mange sports- og sosiale gruppene, alt fra e-sport, fjellklatring til brettspill. Vis mer